Manliga attityder som skrämmer

Inlägg #1: Postat: 2002-01-24 16:40:00
Susanne Gräslund
Läs mina svar till Martin, ovan.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-25 10:11:00
Jesper N
Jag tolkar svaren som att du varken tror att kvinnor vill ha makt över sina män eller kontrollera sin avkomma och att skillnaden mellan män och kvinnor i detta avseende har biologiska orsaker. Detta är något av det dummaste jag hört, jag hoppas att jag missuppfattat dig.
Vad gäller provokationer och generellt skuldbeläggande som debattknep har jag skrivit en artikel där jag förklarar varför de knepen inte funkar:
Länk: sourze.se
Inlägg #3: Postat: 2002-01-25 11:54:00
Susanne Gräslund
Utan att förolämpa dig tillbaka: Det finns en anledning till att könsrollerna ser ut som de gör. Vad som kan härledas till biologin eller inte finns det inga svar på, men det hindrar ju inte att man kan diskutera saken. Klart att kvinnor också vill "kontrollera" sin avkomma och skaffa sig lite makt över sina män. Kvinnor och män kör generellt sett med olika metoder vilket jag problematiserade kring i slutet på min artikel. Jag tycker inte att systemet är bra för det.
Inlägg #4: Postat: 2002-01-25 11:56:00
Susanne Gräslund
Den jobbigaste aspekten med att försöka diskutera samhälleliga strukturer är att man måste generalisera. man måste prata om grupper och normer. Vi vet alla att det inte finns någon person i Sverige som har 1,5 barn, en halv hund och ett halvt radhus. Jag är ledsen om generaliseringarna gör att folk känner sig skuldbelagda och lovar att lägga in tusen brasklappar nästa gång jag använder en generalisering.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-25 13:37:00
Jesper N
Jag blev lite förvånad över att formulerade dig som en särartsfeminist när du i tidigare artiklar deklarerat att du inte gillade den sortens rättfärdigande av dåliga vanor.
Generaliseringar som "män slår kvinnor" eller "feminister hatar män" hjälper inte saken, precis som att alla inte har 1,5 barn så slår inte alla män kvinnor.
Inlägg #6: Postat: 2002-01-25 13:45:00
Jesper N
Om man vill åstadkomma ett jämligt samhälle är det inte en grupp människor man vill åt, det är vissa beteenden. Dessa beteenden kan man beskriva tämligen specifikt, t.ex. förkärleken att be kvinnliga medarbetare att koka kaffe till mötet eller pysslandet med papper när kvinnan vid bordet har ordet. För att generalisera: generaliseringar är av ondo!
Inlägg #7: Postat: 2002-01-25 15:10:00
Susanne Gräslund
OK, jag inser ditt problem. Jag borde tydligare skrivit att det var vissa beteenden som ingick i den manliga könsrollen som jag ogillade. Jag gjorde det på ett par ställen men missade på andra och skrev t.ex. "manliga" i titeln. Detta för att det blir så jäkla långt om man varje gång måste skriva "det traditionellt manliga beteendet" osv. Ber om ursäkt och lovar att noggrant täppa till alla hål i argumentationen som folk kan tänkas angripa i fortsättningen.
Inlägg #8: Postat: 2002-01-25 15:18:00
Susanne Gräslund
Skillnaden mellan särartsfeminister och likhetsfeminister ligger till viss del i vad man tror är orsak till ojämställdheten mellan könen, men framförallt i vad man tycker att man ska göra åt den. Jag kan som likhetsfeminist se samband mellan könsrollerna och vissa biologiska skillnader, men likt förbannat tycker jag att det är dåliga konstruktioner som bör arbetas bort.
Inlägg #9: Postat: 2002-01-25 15:18:00
Susanne Gräslund
Jag har aldrig träffat en likhetsfeminist som inte har erkänt att det finns biologiska skillnader mellan könen. Den stora frågan är ju vilken hänsyn man ska ta till dessa i samhället.
Inlägg #10: Postat: 2002-01-27 21:09:00
Jesper N
Genom att benämna beteenden som manliga eller kvinnliga menar jag att man får bort fokus från de beteenden vi vänder oss emot. Det var Fadimes pappa som höll i vapnet, men om det var övervägande kvinnor eller män som påverkade honom att skjuta sin dotter vet vi inget om, och det är heller inte relevant. Det är betenden som verkar förtryckande, om de är dessa vi vill göra folk uppmärksamma på så är det kontraproduktivt att hänga upp beteendent på någon viss grupp
Laddar...