|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-23 12:29:00
|
|
Mikael Svensson |
Att inte vara nöjd är nog, för de flesta, en ganska naturlig reaktion med det mesta. Jag ser den som hälsosam, så tillvida att den inte blir för betydande och ger dig mentala problem. Varför vara tillfreds med det vi har? Med den inställningen hade vi som sagt förmodligen varit bra mycket fattigare än vad vi är idag, och jag och de flesta med mig hade sett det som något negativt, Stefan.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-23 13:11:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Du får nog skilja lite på drivkraft, uppfinningsrikedom, arbetslust och rent habegär som är ett karaktärsdrag som stöps i barndomen och går att utveckla. Det faktum att vi inte är nöjda och större delen av vårt liv måste arbeta för att maniskt jaga papperslappar med lite siffror på är siffor på. Ökad kapitalisering leder till ökad konsumtion och det leder till ökad förbrukning av jordens tillgångar. Det ÄR domedagen min vän.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-23 14:06:00
|
|
Mikael Svensson |
Nja, alltså en måttlig form av habegär är givetvis i sig en form av drivkraft, eller leder till det. Därav hänger det definitivt ihop. Jag vet inte hur många som "maniskt" jagar pengasedlar, men något omfattande problem ser jag det inte som. Och nej, det finns inte särskilt mycket som tyder på att ökad konsumtion och förbrukning skulle leda till domedagen.
|
| |