Inlägg #1: Postat: 2002-01-23 10:59:00
|
Hasselbergarn |
"Vill vi verkligen ha bekväma debatter?" Jag har redan besvarat varför jag inte vill släppa in nassarna i debatterna. Det är inte pga deras åsikter utan deras handlingar mot liktänkande. Får du din familj hotad av att påpeka att tex moderater är hjärndöda?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-23 11:10:00
|
Hasselbergarn |
det ska vara "oliktänkande" så klart. Du missar vad hela min text är ute efter nämligen att man inte ska behöva debattera med skräck som en motståndare.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-23 11:13:00
|
Jesper N |
De nassar som inte vill slå ner invandrare är alltså välkomna att paradera på stortorget? Tycker du att vi skall befrämja publicitet för de historierevisionister som inte gillar att slåss?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-23 12:26:00
|
Hasselberg |
Jesper. Nej det är ju du som förespråkar total yttrandefrihet. Men visst, jag hade inte ansett det vore lika allvarligt med nassetåg om jag kunnat gå med i en motdemonstration utan risk för misshandel, kartläggning eller allmän terror. Om jag utan risk för mina vänner och familj hade kunnat framträda i en offentlig debatt och debattera mot dessa obildade fånar.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-23 12:59:00
|
Jesper N |
Det gäller att kämpa mot hot, våld och tvång som inslag i debatten, inte att kämpa emot debatten.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-23 13:00:00
|
Jesper N |
Inskränkningar i yttrandefriheten är samhällets sätt att tvinga folk till tystnad. Ett samhälle som använder detta knep sänker sig till nassarnas nivå. Ett sådant samhälle skulle bli annorlunda än ett nasse-dito på samma sätt som midgård skulle vara annorlunda om Galadriel fick härskarringen istället för Sauron.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-23 13:12:00
|
HAsselberg |
Eftersom det var ettt par år sen jag läste Ringen senast så låter jag den liknelsen vara så länge:- Jag tycker peronligen att du väljer en idiotisk väg att förespråka en god princip. Lagen om hets mot folkgrupp är ju faktiskt i slutänden ett skydd för just yttrandefriheten. WW2 tycker jag helt klart skapat ett acceptabelt undantag för vad man bör tillåta. T.o.m. Tyskland har ju förbjudit revisionism och annat som är anknutet till nazismen.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-23 13:12:00
|
Hasselbergarn |
Förstår du verkligen inte vad som hade hänt på ett stadstorg där en karismatisk talare fått lov att uppmana folkmassan att bojkotta storma pizzeriorna i stan? Tror du verkligen så gott om människor?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-23 13:31:00
|
Jesper N |
Uppvigling är olagligt, straffa folk för det istället för att straffa dem för åsikten att det är O.K. att bojkotta pizzerior.
Tysklands val att förbjuda revisionism är mer än dumt. Förbudet betraktas i de kretsarna snarast som bevis för att man har rätt, vilket väl inte precis var vad man önskade från regeringshåll. Att förbudet dessutom stärker tron på konspirationsteorier om ZOG:s inflytande borde bara det vara ett tillräkligt argument för yttrandefrihete
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-23 14:01:00
|
Hasselberg |
Är inte förbudet mot uppvigling likartat med hets mot folkgrupp dvs en felaktig inskränkning i yttrandefrihetenenligt dej? Nassar och revisionister anser sig altid ha rätt.Förbudet förhindrar tex lögnen från att spridas i bokform vilket ökat takten i hur lång tid det tar för lögnen att bli sanning.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-01-23 14:29:00
|
Jesper N |
Ja, döm dem för hets mot folkgrupp också, men bemöt deras argument för den vita rasens överlägsenhet och alla andra tokerier de har för med argument istället för med hot om lag. Att reagera med förbud mot argument är lika effektivt som att reagera med våld mot argument, vilket i sin tur är lika effektivt som att försöka minska dryckenskapens verkningar med alkohol.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-01-23 17:42:00
|
Ernesto |
Om vi nu ska förbjuda nasisternas argument, så blir väl den naturliga fortsättningen att inskränka yttrandefriheten för andra våldsbenagna grupper typ vänsteraktivister och fotbollssupportrar...
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-01-29 11:04:00
|
pUs |
Fullständigt idiotiskt. Vem drar gränsen för vad som är nazistiskt, Hasselberg? Gör du det? Är det okej att framföra åsikten om att invandringen bör minska - i en politisk debatt - utan att falla inom dina ramar för förbjudna åsikter?Eller är det okej bara man lovar att inte bruka våld? Herregud. Du vill utestänga en viss typ av åsikter ur debatten, för att "alla med dom där åsikterna slåss, det vet man ju"... äcklig jävla åsiktsfascism och generaliseringar. Du är således lika kass själv.
|
|