Yttrandefrihet till varje pris?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-01-23 10:56:00
Hasselbergarn
Det är där jag itne håller med. Idag har vi enl mig tillräcklig yttrandefrihet. Denna begränsa ju av "hets mot folkgrupp". Vi har ju även inskränkningar av religionsfriheten genom att förbjuda vissa seder...
Inlägg #2: Postat: 2002-01-23 11:18:00
Jesper N
Låter det inte lite Stalin över begreppet "tillräklig yttrandefrihet"?
Inlägg #3: Postat: 2002-01-23 11:29:00
Hasselbergarn
Låter lite gymnasielev... Är du beredd att hantera konsekvenerna av total yttrande frihet? Du är snabb att dra paralleller mot rent skärt förtryck, men är det inte förtryck när en ideologis förespråkare skrämmer meningsmotståndare till tystnad?
Inlägg #4: Postat: 2002-01-23 11:40:00
Bertram
Låter mycket Stalin om "tillräcklig yttrandefrihet"...
Inlägg #5: Postat: 2002-01-23 11:49:00
Olof Öberg
Konsekvenser: folk får yttra sig fritt -- umm, jo, jag är definitivt beredd att ta konsekvenserna. Sedan om Hasselberg har för vana att misshandla meningsmotståndare så får vi väl spärra in honom, när han inte kan hålla sig till bara ord... Kan ju påpekas att vänstern i allmänhet kritiserar den USA-dominerade historiebeskrivningen. Jag antar att sådana åsikter skall förbjudas som revisionism.
Inlägg #6: Postat: 2002-01-23 12:01:00
Jesper N
Visst är det förtryck när en ideologis förespråkare skrämmer meningsmotståndare till tystnad, sådant förtryck måste beivras, eller, om det är staten som står för skrämmandet/olagligförklarandet, motverkas genom opinionsbildning. Åsiktsförtryck blir inte trevligare av att det är staten som utövar det; om nassar utövar åsiktsförtryck genom hot om våld går det att åtala dem.
Inlägg #7: Postat: 2002-01-23 12:18:00
Hasselbergarn
Olof: Kom igen, du kan allt få till en ännu dummare tolkning av min debatt-teknik. Försök!

Jesper: Åtala dem och känn tryggheten återvända inom säkert 5-6 år.

Revisionim är väl inte förbjudet i Sverige? Tyvärr enligt mig, men du får ljuga precis hur mycket du vill...
Inlägg #8: Postat: 2002-01-23 13:05:00
Jesper N
"Revisionim är väl inte förbjudet i Sverige? Tyvärr enligt mig". Du skulle alltså vilja förbjuda en annan syn på historien än den allmänt vedertagna? Det är lite synd, eftersom det enda säkra man kan säga om hur historia skrivs är att den skrivs subjektivt, perspektivlöst och felaktigt. Bara genom en öppen diskussion utan demonisering av de med fel åsikter kan man komma nära sanningen.
Inlägg #9: Postat: 2002-01-23 13:46:00
Hasselberg
Vad säger du nu!!! Anser du att det är ok att ljuga om förintelsen?? Vilket hån mot alla människor som dött under 1900-talet med nummer tatuerade på underarmen. Du tror också att Treblinka var en semesterby??? Att ens nästan påstå att revisionismerna kan ha rätt är mobjudande och om du tror det är du en levande anledning att förbjuda revisionismen!
Inlägg #10: Postat: 2002-01-23 14:01:00
Jesper N
Hoppsan, att ens antyda att historieskrivare kan ha fel placerade mig i båset, där ser man hur lågt i tak det är i Christians debatt-hall. Jag skall klargöra mina åsikter om förintelsen: jag tror att förintelsen har ägt rum, jag betvivlar inte att massor av judar gasades ihjäl, säkert så många som 6 miljoner, och jag tycker att det var fruktansvärt. Det som stör mig är att det är förbjudet ifrågasätta detta.
Inlägg #11: Postat: 2002-01-23 14:15:00
Jesper N
Christian, den intoleranta och dömande inställning till oliktänkare som du visar i svar 9 känns som ett hån mot tolerans och medmänsklighet. Är en sorts intolerans d.v.s. din bra, men en annan sort t.ex. en rasists dito är helt förkastlig?
Inlägg #12: Postat: 2002-01-23 14:30:00
Hasseleberg
Upprepar man en lögn tillräckligt många gånger blir den till slut sanning. Speciellt i dagens samhälle i tex Sverige där vetskapen om koncentrationslägrena inte är självklar längre är det inte en trevlig vision att böcker kommer ges ut som på ett trovärdigt sett förnekar det.
Inlägg #13: Postat: 2002-01-23 14:35:00
Hasselberg
Min intolerans är betydligt större än vad som här framgår men jag är ingen norm för vad som borde få vara lag. Men visst skulle du förneka förintelsen hade aldrig omtalat dig med annat än förakt. MEN mitt förakt för digmina åsikter hade aldrig utgjort något hot eller fara för dig.
Inlägg #14: Postat: 2002-01-23 14:36:00
Jesper N
Då är det väl ändå bättre att man ger ut en bok med sin version av historien, komplett med bevis och allt, istället för att förbjuda den första boken. Hur stor trovärdighet har en regim vars enda försvar mot kritiker är att tysta dem?
Inlägg #15: Postat: 2002-01-23 14:45:00
Jesper N
Till Svar 13 mitt svar 14 avser svar 12:
Visst kan du förakta folk som inte tror på förintelsen, men om du vill förbjuda de som tror så på principiellt samma sätt som om du hade ringt mitt i natten och föreslagit dem en anna historiesyn.
Inlägg #16: Postat: 2002-01-23 14:46:00
Hasselberg
Upprepar man en lögn tillräckligt många gånger blir den till slut sanning!!!!! Det är inte frågan om kritik!!! Det är frågan om att ljuga så ofta att folk glömmer sanningen. Folk kommer kasta sig över en bok eller dokumentär som heter "Förintelsen - vår tids största lögn" men vem kommer läsa de gamla böckerna om förintelsen och jämföra ??
Inlägg #17: Postat: 2002-01-23 14:48:00
Hasselberg
Tänk på de födda åttio och senare som inte ens har sett en numrerad underarm. Läser ungarna Anne Franks dagbok längre? Hur länge tror du de väljer den rätta sanningen?
Inlägg #18: Postat: 2002-01-23 14:55:00
Jesper N
lite fel i testen, så här skall det stå:
Visst kan du förakta folk som inte tror på förintelsen, men om du vill förbjuda de som tror så att yttra sig i frågan så hotar du dem på principiellt samma sätt som om du hade ringt dem mitt i natten och föreslagit dem en annan historiesyn.
Inlägg #19: Postat: 2002-01-23 14:57:00
Hasselberg
Sorry, måste jobba. återkommer ikväll. Skriv en artikel Jesper.
Inlägg #20: Postat: 2002-01-23 15:10:00
Jesper N
Svar till 15 och 16
Med tanke på att hela sverige ställs på högkant när revisionisterna är på tapeten tror jag inte att man behöver oroa sig för tillväxten bland oss som tror på förintelsen. Det enda som är farligt för oss är om vi baserar vår tro på felaktigheter, då skulle förnekarna få vatten på sin kvarn. Enda sättet att gardera sig mot en sådan fadäs är att ständigt i fråga sätta alla bevis för det vi tror på.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...