Kommentarer till mordet på Fadime

Inlägg #1: Postat: 2002-01-22 20:06:00
Zephyr
Ja, du har sagt det. Men jag tror inte att det är någon lösning att kasta ut folk som redan bor här och ta ifrån svenska medborgare deras medborgarskap. Oavsett hur många gånger du upprepar det så tror jag inte på detn lösningen.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-22 20:08:00
Zephyr
"Grundläggande rättigheter måste invandrare dela" - vad menar du med det? Du menar väl "grundläggande värderingar"? Delar alla infödda svenskar samma värderingar? Hur testar man en persons värderingar? var drar man gränsen för hur avvikande man får vara? Att döda sina döttrar är givetvis långt över alla gränser, men så är det ju i de allra flesta länder - även Kurdistan, faktiskt.
Inlägg #3: Postat: 2002-01-22 20:52:00
Sten
De döms inte eller får låga straff.Både värderingar och rättigheter.Det tycks vara oöverstigliga svårigheter att påverka patrikalismen som ligger bakom "hedersmorden" enligt media idag. Medborgarna kommer inte att tolerera inhemsk terrorism. Därav risk för främligsfientlighet
Inlägg #4: Postat: 2002-01-22 21:16:00
Runar
Nödlösning kanske i vissa fall som det vi just diskuterar. Om, hypotetiskt, fadern "kastats ut" så hade kanske inte det här mordet inträffat eller hur? Annars tycker jag dock att kontrollen ska ske direkt och varför inte ha en "prövotid" som de föreslår i Danmark nu? Har man skött sig under den tiden får man medborgarskap, annars inte.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-22 21:41:00
Zephyr
Jaha, och då inträffar ju bara det att de prövade förvandlas till ögontjänare. Vad som behövs är att ändra dessa mäns värderingar i grunden, och det gör man inte med era "danska" metoder. Är det så svårt att förstå?
Inlägg #6: Postat: 2002-01-22 21:47:00
Zephyr
Runar > "om fadern hade kastats ut kanske inte mordet hade skett". På vilka grunder skulle han kastats ut _innan_ mordet hade inträffat? Vi antar nu att han inte har gjort sig skyldig till något liknande förut.
Inlägg #7: Postat: 2002-01-22 21:54:00
Calle
Jag tycker Zephyr bara gnäller och pratar strunt. Du säger att det inte löser nåt att visa ut mördare och brottslingar. Nähä. Ska de få stanna istället så vi får några fängelsekunder till att pynta för. Jag tror på rejält hårda tag mot såna här fasansfulla brott. Utvisning direkt, inget daltande. Jag tycker inte synd om mördare. Folk får komma hit men inte komma hit och mörda andra människor bara för det är en "tradition" eller "kultur" eller vad de nu kommer med för blaj.
Inlägg #8: Postat: 2002-01-22 22:07:00
Zephyr
Calle har tydligen svårt att läsa innantill. Exakt var någonstans har jag uttalat minsta sympati för mördare? Herregud. Jag försöker ju bara visa att Runars och Stens resonemang inte håller. Det är ingen lösning.
Inlägg #9: Postat: 2002-01-22 22:47:00
Runar
Zefyr - han hotade ju henne och höll på, alltså var han kriminell. Som sagt, detta var en nödlösning i det här fallet. Allmänt så tror jag på "ögontjänarmodellen". Den lär inte vara sämre än det vi har idag i alla fall. Några skulle säkert avslöjas under prövotiden och därmed kanske några ynkryggsmord förebyggs. Det löser inte hela problemet men det är ett steg på vägen.
Inlägg #10: Postat: 2002-01-23 00:27:00
JJ
Pappan och brodern hade faktiskt hotat henne i flera år, dom borde fått fotbojor eller något. Hennes bror gav sig ju på henne mitt under rättegång inför alla människor, ändå kunde han promenera fritt omkring. Ikväll uttalade sig en del kurdiska män på TV att dom förstod faderns handlande förstod mord alltså.
Inlägg #11: Postat: 2002-01-23 09:07:00
Zephyr
Runar > ja, jag vet att just den här mannen tidigare hade hotat sin dotter, av samma skäl som han mördade henne, tydligen. Men jag pratar om det allmänna fallet, utländska män som begår våldsbrott i allmänhet. Det har ju förekommit fall där tidigare ostraffade män begått liknande handlingar som den nu aktuella. Hur ska man kunna utvisa dem _innan_ de har begått något brott? Med andra ord: hur ska utvisningen _förhindra_ brott?
Inlägg #12: Postat: 2002-01-23 09:14:00
sten
Det skulle inte behövas såp värst många starka reaktioner från det svenska samhället, t.ex. utvisningar förrän det blev ändringar. Jämför misshandel av barn. Aga är förbjudet, straff utmäts för det och det har faktiskt blivit en förbättring
Inlägg #13: Postat: 2002-01-23 11:53:00
Observatör
Intressant att den som försöker diskutera invandring på ett seriöst sätt beskylls för att "gnälla" och "prata strunt" av såna som Calle. Varför? För att man inte helhjärtat och förbehållslöst ställer upp på Calles synsätt - "kasta ut dem om de så mycket som parkerar fel!". Ungefär som calle-falangen tycker att danmark är mer "demokratiskt" än Sverige bara för att ett parti i deras smak fick framgångar i valet. Vissa borde nog läsa på om vad demokrati egentligen innebär...
Inlägg #14: Postat: 2002-01-24 10:08:00
Jörgen
Zephyr "Ja, jag vet att just den här mannen..." Men du försöker svamla bort det genom att byta ämne till det "allmänna fallet"! Men nu har vi ett specifikt fall, som tydligen verkar vara ganska vanligt! Manliga släktingar; pappor, bröder, kusiner, whatever, som mördar!
Inlägg #15: Postat: 2002-01-24 10:08:00
Jörgen
Forts... Detta handlar om kontroll, så de mördar inte rakt av utan det finns ofta en lång historia med hot, trakasserier och misshandel bakom! Skulle man inte kunna utvisa på dessa grunder? När de blivit dömda? Och sitter i rätten och säger att de ska döda den jävla horan??
Inlägg #16: Postat: 2002-01-24 16:39:00
Zephyr
Jörgen > nejdå, jag försöker inte byta ämne. Men om man diskuterar utvisningspolitik är det väl ganska naturligt att man diskuterar i allmänna termer, inte ett specifikt fall? Eller är det en ad hoc-politik du vill ha?
Inlägg #17: Postat: 2002-01-24 16:41:00
Zephyr
forts jag tror varken att du eller jag vet exakt hur såna här fall brukar se ut. De föregås säkert av en hel del kontroll och förtryck av de utsatta barnen, men kanske inte alltid dödshot och misshandel. Om du kan hitta nån statistik över detta så kan vi diskutera utifrån det sen. Det känns bättre än att bara gissa hur det ligger till.
Inlägg #18: Postat: 2002-01-24 17:26:00
Runar
Zefyr, nej i det allmänna fallet är det ingen bra lösning. Där förordar jag istället den danska modellen. Den är inte perfekt eller jättebra men den är bättre än den svenska modellen. Och framförallt tycker jag att vi ska börja med nolltolerans och nollrasism som tv4 har tagit upp tidigare. Alltså, vi ska inte prata om det här i en vecka bara och sedan glömma alltihopa. Frågan måste vara aktuell lång tid framöver.
Inlägg #19: Postat: 2002-01-24 18:35:00
sten
Det skrämmande är att en mycket stor majoritet av dessa grupper har förståelse för pappan. De skulle inte mörda men själva förskjuta en dotter.Svenskarna godkänns inte av invandrare till det nya landet.Vad leder det till?
Laddar...