Kommentarer till mordet på Fadime

Inlägg #1: Postat: 2002-01-22 16:49:00
Runar
Inga kriminella får bli danska medborgare, man ska ha bott i sju år i Danmark för att kunna bli medborgare och få fullt socialbidrag osv. Personer som Fadimes far borde inte ha fått uppehållstillstånd. Det är ju Fadime som behöver skydd och då ska väl inte de som förföljer henne också få uppehållstillstånd och en massa förmåner så att de kan fortsätta förfölja henne?? Även om de råkar vara hennes släktingar. forts
Inlägg #2: Postat: 2002-01-22 16:52:00
Runar
Det har körts igång en massa kampanjer i media och i skolor mot nazism och rasism. Det är bra tycker jag och nu borde man utöka kampanjerna till att även vara mot kvinnofientlighet och ynkryggsmord. Händelser som denna ska väcka lika stor avsky som "nazistmordet" i Norge nyligen. Jag tycker att du borde komplettera lagen med att rasisitiskt motiv är försvårande till att även gälla sånt här.
Inlägg #3: Postat: 2002-01-22 16:54:00
Runar
Och framförallt får regeringen inte på något sätt ta förövarnas part eller uttrycka någon som helst förståelse över det som hänt. Det vore ett stort svek mat Fadime och andra kvinnor i samma situation.
Inlägg #4: Postat: 2002-01-22 16:56:00
Runar
Under lång tid framöver måste nolltolerans gälla från regeringens sida. Det ska ha högsta prioritet att det inte upprepas. Det räcker inte att Mona Sahlin har gråtit hela dagen som det stod i aftonbladet.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-22 17:17:00
Michael Lundahl
Kör upp det Runar. Sahlin och Bodström gör mer åt det här problemet än du någonsin kommer att göra. Lika vidrigt som det är att höra talas om mordet är det att se dig reducera det till ett argumentaionsmässigt slagträ. Sedan kan du berätta hur du tänkt genomföra nolltolerans mot svenska som begår vidriga brott. Eller är det bara invandrare som behöver utsättas för det enligt dig?
Inlägg #6: Postat: 2002-01-22 18:39:00
Runar
Vad har sahlin och Bodström gjort? Nämn en sak. Annars tycker jag att din kommentar säger det mesta. Du är lika upprörd över mitt sätt att skriva som att ännu ett ynkryggsmord har skett! Det är ett hån mot Fadime och andra kvinnor i hennes situation! Hur kan du bagatellisera detta mord på det viset? Nej, jag tycker att om någon är rasist så är det du. Det var faktiskt en "invandrare" som blev mördad!!!
Inlägg #7: Postat: 2002-01-22 18:42:00
sten
Risk för rasism om politiken inte ändras. Det verkar som ansvaret för att förändra attityder i hundratals grupper ligger påSverige.Grundläggande rättigheter måste invandrare dela annars skall man varken få stanna eller bli medborgare. Generös flyktingpolitik måste kombineras med en fast utvisningspolitik
Inlägg #8: Postat: 2002-01-22 18:44:00
Runar
Apropå slagträ. Jag har kommit med förslag till hur regeringen ska agera och hur lagen borde ändras. Vad har DU bidragit med? På vilket sätt blir alla andra Fadimor som lever i ständig skräck runt omkring i landet och i hela världen hjälpta av ditt senaste inlägg? Eller av Bodströms inlägg för den delen.
Inlägg #9: Postat: 2002-01-22 18:46:00
Runar
Håller med Sten!
Inlägg #10: Postat: 2002-01-23 00:54:00
Daniel
Michael Lundahl - Vakna, för fan. Sahlin skrev ju en artikel för ett par år sedan där hon sade att det inte en fanns några "hedersmord". Hon har ingen aning om vad fan hon sysslar med, hon vill bara fiska röster och vara politiskt korrekt.
Inlägg #11: Postat: 2002-01-23 09:10:00
Lucas
Daniel >>> men hon ändrade sig sen. Hon erkände att hon hade haft fel! Hur många politiker vågar göra det? Hur ofta har du hört en politiker säga: "förlåt, jag hade fel. Jag vet bättre nu." Nej, just det. All heder åt Mona.
Inlägg #12: Postat: 2002-01-23 15:17:00
Daniel
Lucas - Ha ha ! Å vad braaaaa då !
Problemet är väl hur integrationsministern kan vara så dåligt insatt att hon ens kläcker ur sig något sådant. Var det efter att ännu ett mord skett som hon ändrade sig, eller ?
Inlägg #13: Postat: 2002-01-23 15:45:00
Lucas
Daniel > hur många ministrar har inte varit uselt insatta i de områden de är satta att bevaka? Tänk på Mats Odell, fd kommunikationsminister kd, t.ex. Carl Bilds idiotuttalanden om ubåtar inte att förglömma. Har någon av dem erkänt att de hade fel? Mona Sahlin hade iallafall guts nog att erkänna sina brister, och att ändra åsikt när hon ställdes inför fakta. Det är mer än man kan säga om de flesta politiker idag, sossar och borgare alike.
Inlägg #14: Postat: 2002-01-23 15:53:00
Lucas
forts Sen vet jag inte om jag tycker det är så konstruktivt att leta syndabockar, som du gör. Bättre är väl att se till den faktiska situationen. Och det är ju trots allt så att vi har en inegrationsminister som numera börjat tänka till, istället för att "bara fiska röster och vara politiskt korrekt".
Inlägg #15: Postat: 2002-01-24 14:27:00
Daniel
Lucas - Så vaddå, är det bara att acceptera att politiker har uppdrag de inte klarar av ? Jag tycker det vore bättre att tillsätta någon annan, eftersom Mona uppenbarligen inte vet vad hon sysslar med. Om det är att "leta syndabockar" att vilja ha kompetenta politiker så gör jag väl det.
Inlägg #16: Postat: 2002-01-24 15:35:00
Lucas
*suck* Naturligtvis ska vi ha kompetenta politiker. Men 1 jag har svårt att se att det är Mona Sahlins tidigare okunskap som är orsaken, specifikt, till det aktuella mordet, så jag ser ingen större poäng i att hacka på henne, och 2 jag undrar var du höll hus när t.ex. Mats Odell smetade ut sin inkompetens över Sverige.
Inlägg #17: Postat: 2002-01-24 23:21:00
Daniel
Lucas - Har jag sagt att det var hennes fel ? Nej. Däremot borde ju hon som integrationsminister ha någon kolla på sådana här saker och inte släppa ur sig dylika uttalanden. Jag vet inte vad Mats Odell gjorde, jag var förmodligen hemma eller på fritidsgården då, gulligt att du frågade. Inkompetens är dåligt oavsett vilken politiker det gäller.
Inlägg #18: Postat: 2002-01-25 02:26:00
Azi
Tvångsomhänderta flickorna. Deportera männen.
Laddar...