|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-22 00:33:00
|
|
fredrik å |
jag skulle inte säga att tyskabetyget från gymnasiet eller gympabetyget från högstadiet säger speciellt mycket om en läkares kompetens. däremot hans/hennes utbildning och erfarenheter. jag litar hellre på en läkare som visar att han/hon har ett geniunt intresse, en god kunskap i ämnet och en bra social förmåga.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-22 00:34:00
|
|
fredrik |
betygen är urvalsinstrument. jag tror inte att de är bra sådana eftersom man inte lärt sig saker på ett långsiktigt sätt, och man knäcker självförtroenden och lust att lära. det enda som jag känner talar för betyg som urvalsinstrument är att de är mindre segregerande än exempelvis intervjuer. jag jobbar för tillfället på nya modeller, jag får be om att få återkomma.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-02-16 13:53:00
|
|
Oskar |
Betyg är ett föråldrat system. jag håller med Erik. som vanligt bör jag tillägga. Erik R. du grundar till självförtroende i alltför hög grad på betyg. Om vi hade antagningsprov till de linjer och program på universiteten som vi vill söka till hade allt varit bättre. Jag var helt klart den som var bäst på svenska i min skola. Den enda som skrev bra uppsatser. Den enda som brydde sig...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-02-16 13:53:00
|
|
Oskar |
Den enda som dessutom vann ett pris, vilket ett tag fick hela skolan att lisma för mig. Ingen gav ett skit i stt eget svenska språk. Tilläggas bör är att jag inte är helsvensk...
så ni anar poängen.
Att själlöst som en jävla papegoja smöra till sig ett par betyg har jag också gjort i vissa fall. Men i gymnasiet sket jag i det. Jag vet ändå att jag till skillnad från folk med de högsta betygen hör hemma på journalistprogrammet. Jag har nämligen SJÄL. jag brinner för skrivandet.
|
| |