|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-21 10:19:00
|
|
prime |
..forts..Just därför tycker jag att man bör låta alla även idioter få säga sin mening så att man vet vad man har dom, och kan bekämpa idiotiska ideologier, tankar och ord.. med just ord. Jag tycker att det skulle vara än mer skrämmande att inte veta om en människa jag verkligen gillar och ser som min vän, egentligen går och bär på hemska fördomar i det tysta.. fördomar som han/hon inte vill, vågar, får yttra på grund av att vissa vill införa lagar som lägger band på en annan människas mun.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-21 10:20:00
|
|
AMN |
du har alldeles rätt. jag skulle ha inkluderat män i min lista av folk som man får tala nedlåtande om, men olyckligtvis tänker man inte så mycket på det som samhället ser ut idag. det är olyckligt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-21 10:21:00
|
|
AMN |
oj, nu blev det inget svar på ditt andra svar, bara på det första.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-21 10:23:00
|
|
prime |
japp, om vi alla skall vara lika så skall vi börja behandla varandra lika också oavsett om en annan man än jag inte förtjänar det, så förtjänar jag iaf. det. jag hoppas inte att du var sarkastisk bara?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-21 10:23:00
|
|
AMN |
problemet med fördomar är att de är rätt smittsamma. jag skulle egentligen gärna låta människor tala ut om precis vad de ville, men det obehagliga är att folk lyssnar. För att kunna bli av med fördomar måste man förstå att de inte är tillåtna och inte accepterade.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-21 10:23:00
|
|
AMN |
nackdelen med detta blir i så fall att de personer som inte tillåts yttra vad de vill får ett misstro till systemet, ser sig själv som revolutionärer, osv. vilket oftast leder till våldsamheter.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-21 10:24:00
|
|
AMN |
och nej nej, jag var absolut inte sarkastisk.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-21 10:25:00
|
|
prime |
Men det är ju just det att folk pratar ändå sinsemellan i det tysta Men i de situationerna finns sällan sådana som du och jag att tala om för dom/föra en diskussion om varför just det dom tycker är så farbannat fel, nedsättande mm..
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-21 10:30:00
|
|
AMN |
det är ett knivigt problem. hur man än gör är det fel. men att släppa alla medier totalt fria kommer inte att fungera.speciellt inte i ett samhälle där strävan efter kapital styr mediautbudet. nu låter jag väldigt kommunistisk men så är inte riktigt fallet.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-21 10:37:00
|
|
prime |
Du har rätt i att det är ett knivigt problem, men jag föredrar gärna att kunna får argumentera med dessa personer innan fördomarna har satt sig för djupt. Men jag kan precis som du bli hjärtligt trött ibland på att folk kan få hålla på som dom gör, så jag förstår din reaktion.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-01-21 10:39:00
|
|
prime |
Jag är iallafall lycklig åt att ha fått vara med och lyckas "bota, omvända, ellevadmannuskallsäga" en människa som var starkt främlingsfientlig.. vi hade aldrig fått reda på dennes sjuka tankar om den personen inte fått yttra sig eller bära någon form av kännetecken. Den personen är än idag en av mina vänner och är faktiskt fruktansvärt lycklig åt att vi "tog tag i honom" som han själv säger.
|
| |