|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-21 10:18:00
|
|
AMN |
fan vad bra. jävligt bra idé! Ett stort steg framåt i utvecklingen! Hurra!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-21 10:33:00
|
|
ingemar |
och i den heliga demokratins namn ... så vill jag bara komma med ett "tilläggsförslag" ... *Bertram* - jag röstar för "Bertram" ... proposition, pang, beslut ...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-21 11:05:00
|
|
Bertram |
Det jag menar är: var drar man gränsen för vad man skall förbjuda?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-21 12:16:00
|
|
AMN |
jag vet. det är just där problemet ligger. det finns ingen lätt lösning.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-21 18:35:00
|
|
Bertram |
Jo det gör det; låt folk säga vad de vill.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-21 18:39:00
|
|
AMN |
är lagen om "olaga hot" ett brott mot friheten? ska jag få hota vem jag vill?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-21 21:54:00
|
|
Olof Öberg |
Självklart skall samhället inte tillåta "olaga hot", men så är det stor skillnad mellan det och "hets mot folkgrupp". Folkgrupp är ett löst definierat begrepp och lagen används endast för sätta åt en minoritet med åsikter som inte är politiskt korrekta. Varför åker inte feminister eller kommunister dit när de "hetsar"? Ett mycket bättre sätt att bekämpa dessa åsikter är att visa civil kurage och inte låta dem stå oemotsagda.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-21 22:05:00
|
|
Bertram |
Jag håller med Olof när det gäller att bästa sättet att bekämpa idioti av det slag som här debatteras är att visa civilkurage. Information och god utbildning är andra medel. Mer långsiktiga än alla former av förbud. När det gäller "olaga hot"måste jag erkänna att det ställde mig lite. Principiellt sett borde man få säga vad man vill, å andra sidan kan ju ett direkt hot, även om det aldrig är planerat att sedan genomföra handlingen hotet går ut på, få förödande konsekvenser för den hotade.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-21 22:05:00
|
|
Bertram |
forts >> Det känns dock som att det är en avgörande skillnad att direkt hota en människa mot att bara skandera ut sin allmänna avsky mot en grupp människor. Nu har ju jag iofs trillat lite grann i egen fälla och dragit en linje för vad jag tycker att man bör tillåta. Principen borde dock vara att man tillåter vad fan som helst och skall det göras undantag så bör de vara mycket få och klara. De exempel du tar upp i artikel ligger i mina ögon väldigt nära en totalitär stats regler.
|
| |