Rashygien

Inlägg #1: Postat: 2002-01-21 10:11:00
Jenny Rosell
Trevlig läsning, MEN:
Pudeln är fortfarande fullt duglig till fågelapportering.
Utställningstitlar styr inte priset på valpar, eftersom det numera är nästan ett krav för att få sälja valpar.
Köper hellre en rasren hund där jag "vet vad jag får" ifråga om utseende, sjukdomar och mentalitet, än "grisen i säcken". Inget ont om de blandraser som finns, men avel utan kontroll tjänar varken köpare eller hunden själv på. SKK tjänar ett syfte, även om det för vissa känns tveksamt.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-21 10:45:00
Hasselbergarn
Jenny: visst har du rätt i det du säger men kritiska röster som Lennart behövs. Det finns mycket konstigheter inom hundkretsar sominte skulle ta skada av insyn från den stora allmänheten. Sen bör gemene man bättre läsa på vad de ger sig in på med blandraser men det är en annan del i det hela
Inlägg #3: Postat: 2002-01-21 12:40:00
Zephyr
"Mycket konstigheter inom hundkretsar"?? Ha ha ha! Det börjar osa konspirationsteori! Är det inte dags att utsätta landets akvarieföreningar för kritisk granskning snart - står de verkligen i samklang med vår demokratiska grundsyn? För att inte tala om alla andra allvarliga hot mot demokratin...
Inlägg #4: Postat: 2002-01-21 15:54:00
Hasselbergarn
Zephyr: Vill du verkligen veta vad som sker inom hundavel? Vill du verkligen veta hur sjuka vissa hundraser är utan att detta åtgärdas av rasförbunden.Vill du verkligen veta på vilket sätt vissa hundraser föds upp av lönsamhetsskäl? Vill du verkligen veta?
Inlägg #5: Postat: 2002-01-21 16:07:00
Zephyr
Ja ja ja, visst, men att börja snacka i termer som att det var stora mörka konspirationer på gång inom - hihi - hundkretsar, det är faktiskt lite löjeväckande.
Inlägg #6: Postat: 2002-01-21 23:07:00
Lennart
Zephyr - Jenny.
Helt klart att det är bra att veta vem som är hundens föräldrar - men det kostar - en blandras har lika mycket rätt till drägligt liv.
Z. När Du får en " guppy " att sitta vackert återkommer vi till frågan om fiskar.
Inlägg #7: Postat: 2002-01-22 08:31:00
Hasselbergarn
Zephyr: Av kosmetiska skäl finns det hundraser- som avlas med så platta ansikte att ögonen poppar ut om hunden blir upphetsad, som skallbenet blivit så tunt på att hundarna blivit ihjälslagna av folk som bara ville klappa, som kroppen är så kompakt på att de inre organen inte har plats att fungera ordentligt på..... Konspiration är det inte men för jävligt är det...
Inlägg #8: Postat: 2002-01-22 11:05:00
Lennart
H. Utöver det fasansfulla - sanna Du beskriver. Min hustru hade under 30 år uppfödning av pudlar som hobby. Hon var medlem av SKK. Vi mötte många uppfödare som hade hundarna i bur - kom bara ut för kamning - utställning och kort promenad. Dessa tänkte bara på pengar. Soffa eller säng att sträcka ut i hade de aldrig sett.
Ha det.
Inlägg #9: Postat: 2002-01-22 11:09:00
Lennart.
Ps. Då hundarna blev för gamla för valptagning - en spruta hos vetrinären. Billigast så.
Detta beskriver inte alla - men flera jag mött. Ds.
Inlägg #10: Postat: 2002-01-22 12:11:00
Hasselbergarn
Lennart du har så rätt. Det finns båda sorter. Min mor har hunduppfödning av den seriösare sorten och jag har sett skillnaden mellan folk och folk De som föder upp hundar för förtjänst och inte utav intresse är oftast de som skapar problemen....
Laddar...