Sveriges nya huvudstad

Inlägg #1: Postat: 2002-01-21 09:46:00
christer kyreus
Som tidigare 08- måste jag medge
att Whilde har en poäng.
Skulle vilja ha en kristallkula
och gå 2-300 framåt i tiden.
Whilde´s teser skulle säkert besannats på åtskilliga sätt.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-21 09:52:00
Gustav
Malmö är inte ett dugg mer lämplig som huvudstad i Sverige än Stockholm. Tvärtom. Det som Stockholm kritiseras för - stockholmscentreringen - råder också i Skåne, men då är det istället Skånecentrering det gäller. Norrlänningarna lär inte bli gladare om tyndpunkten flyttas söderut. Ta en titt i Sydsvenskan till exempel. Sverigesidorna är inget mer än Skånenyheter, plus politiska telegram från Stockholm.
Inlägg #3: Postat: 2002-01-21 10:06:00
prime
Och eftersom sveriges folk är kända för att vara "gyllene medelvägens" folk så drar jag slutsatsen att hufvudstaden kommer att förläggas någonstans mittemellan... lite till väster... sååå ja, Göteborg! Glöm inte att Gbg är landets andra stad något som Oresundare verkat tappat förståelse för någon gång mitt i brohysteri
Inlägg #4: Postat: 2002-01-21 10:54:00
Mikael Svensson
Som emigrant och numera kontinetaleuropée tycker jag faktiskt idéen är mycket dålig. Har aldrig bott i 08-regionen, men Sthlm passar onekligen bäst som huvudstad. Malmö som huvudstad vore ju lite av ett skämt. Malmös ständiga slogan för att åka dit är att det är nära till kphmn. Underligt. Skåningarna verkar ha ett enormt 08-komplex.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-21 12:40:00
Joakim, ej 08
Enlikt alla analyser kommer Stockholm att fortsätta vara sveriges största tillväxtområde de närmsta 30 åren, och där kommer inte Malmö i närheten. Dessutom finns det ett historiskt arv i Sthlm som ej finns i Malmö. Därför är Sthlm den enda rätta huvudstaden!
Inlägg #6: Postat: 2002-01-21 15:25:00
Juanita Gina Zanetti
Är du allvarlig?
Inlägg #7: Postat: 2002-01-22 09:10:00
Anders Svensson
Göteborg borde självklart vara huvudstad.Stan är full med goa människor, vi fikar ständigt på nån av de 200 uteserveringarna. Vi är bäst på att ordna kravaller av kontinental typ. Vi reser mer än andra svenskar till andra länder och 15 av oss är födda i nåt annat land. Staden återfinns på framsidan av Sverige och ligger mitt i Norden osv;-
Inlägg #8: Postat: 2002-01-23 00:23:00
Kallelille
Det finns väl många exempel på huvudstäder som inte lägger där landets huvudsakliga tillväxtcentum är beläget. Rom, Berlin, Washington DC, Madrid ? etc. så då faller väl anledningen att överhuvudtaget flytta huvudstaden och vem vill förresten ha sin stad befolkad av en massa regeringsbyråkrater? Nä, vi ska vara glada att stockholmarna tycker om att ta hand om huvudstadsepitetet.
Inlägg #9: Postat: 2002-01-23 16:57:00
kalle
Fan alla man känner som tvingats plugga i lund tjatar ju oavbrutet om hur mycket dom längtar hem till sthlm och om hur illa dom tycker om skåne och skånska...
Laddar...