Inlägg #1: Postat: 2002-01-17 10:36:00
|
Linus Lordh |
snyggt! schyst och annorlunda vinkel.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-17 10:49:00
|
Marcus P |
Jag känner igen mig i din beskrivning. Och du sätter fingret på ett intressant problem. Frågan är då om det som verkligen behövs är en större samhällelig omvärdering. Jag håller med om att betygen i mångt och mycket är rätt kassa som måttstockar på något alls, men det verkar ju som om vi MÅSTE ha en måttstock. Och vad ska vi då ha?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-17 12:10:00
|
ris |
Det är förvånande hur många MVG-i-allt-barn som när de börjat på universitetet upptäcker att de inte alls är särskilt mycket duktigare än andra. Där är det ju plötsligt ens kunskaper som bedöms - inte förmågan att prata på lektioner etc, etc. Gör hela betygsförfarandet mer likt det man använder på universitetet så löser det sig nog.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-17 12:39:00
|
Isa W. |
...Fast hur ska antagnings-proceduren se ut för högskolan? Redan idag har de tekniska och naturvetenskapliga utbildningarna stora problem för att studenterna har för dåliga grundkunskaper. Ska vi ha inträdesprov istället? Då måste de till skillnad från högskoleprovet avse ämnen som är relevanta för utbildningen.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-17 12:49:00
|
Anna Maria Nilsson |
meh. fan då. exakt samma artikel satt jag precis och skrev på. *slänger dokument i papperskorgen* du tar upp ett viktigt problem, jättebra.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-17 13:00:00
|
stefan |
Dumheter. Även om det är inne att obildad, okunning och allmänt dum i Sverige är det inte sâ i resten av världen. Ska du lyckas i livet krävs kunskaper, bra betyg är bevis pâ bra kunskaper. Om du är bra pâ att derivera fâr du ett bra mattebetyg - med ett bra mattebetyg blir du en bra ingenjör. It is that simple.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-17 18:27:00
|
Andy |
du skulle blivit den nye skolministern. bra!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-17 21:00:00
|
Jimmy |
Du har inte tänkt på att alla MVG-barn kanske inte är som du? Att det kanske finns elever som kommer ihåg det mesta de fått lära sig i skolan?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-17 22:19:00
|
Anna Li |
Problemet är också att nyfikenhet och lust att lära blir lite kväst och omformad till nöjdhet med att lära in-rapa upp och få MVG.
Jag har många gånger tänkt på att skolsystemet har gjort mig lat. På två sekunder har man fattat vad läraren vill förmedla och sedan kan man sova sig igenom resten. Fram för en skola som uppmanar nyfikenhet och upptäckarlust och ger utrymme för olika sorters begåvningar.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-19 02:19:00
|
Charlie |
Kass!
Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större!
VSB
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-01-21 21:31:00
|
Erik R |
Betyg är nödvändigt. Det är nödvändigt för att vi ska lita på att våra läkare, advokater och flygkaptener har den kompetens de behöver. Betygsystemet bör dock göras om. Vi bör införa fler betygssnäpp och motverka att det går inflation i betygen. Först då skulle man kunna skapa en rättvis antagning till universitet eller högskola.//En annan 320-poängare
|
|