|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-16 14:44:00
|
|
Katarina |
men man måste väl kunna skilja på individ och kollektiv?? Jämföra med Tyskland haltar såklart men ändå: En enskild oskyldig tysk behöver självklart INTE känna sig hotad av att tyskland som nation/kollektiv tar ansvar , det har de ju gjort också.
För den enskilde tysken kan det sen kännas problematiskt att säga "Vi måste bevara den tyska identiten" eller "Jag är stolt för att jag är tysk", men är detta ett jätteproblem för denne??
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-16 15:01:00
|
|
Jörgen G |
Katarina, jag tycker det känns lite krystat att vara stolt enbart för något man råkat födas till, t ex man eller svensk. Det känns som att säga Titta vad duktig jag var på att välja föräldrar! Däremot kan man vara stolt för något man gjort. Jag kan t ex stå rak i debatten och säga att jag aldrig har misshandlat någon.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-16 15:03:00
|
|
Jörgen G |
Forts.. Men då kommer feministerna och säger att det spelar ingen roll vad jag säger eller gör, eftersom jag är född med snopp så är jag ändå en del av patriarkatet som förtrycker och misshandlar kvinnor! Det är väl inte så konstigt man blir frustrerad då?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-16 15:41:00
|
|
Björn |
Katarina: Är du beredd att att känna din kollektiva skuld för hur sådana som du har behandlat afrikanerna genom tiderna? Din skuld över slavplantagens existens och att det sitter fler svarta i fängelse än vita? Känner du skulden bränna i ditt vita skinn?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-16 20:24:00
|
|
tjomster |
Björn: Förutsatt att Katarina verkligen är vit; fast å andra sidan kan väl man inte vara vit när man heter kristina ?
|
| |