Därför fungerar Sourze.se så dåligt

Inlägg #1: Postat: 2002-01-14 10:51:00
Samuel Sirén
Eh, Sourzes användning av frames är rent okynne: Det finns en huvudframe med allt innehåll, och så en helt tom sidfot. Det underlättar alltså inte navigeringen det minsta att ha det på det viset; den enda effekten blir att det står "http://www.sourze.se/" i adressfältet oavsett vilken sida man tittar på, och det FÖRSVÅRAR navigeringen avsevärt, t.ex. då man trycker på "Refresh". Det skulle vidare gå alldeles utmärkt att lämna bidrag utan Javascript.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-14 15:29:00
Jocke
Hmmm, vad sägs om att högerklicka alt. click-and-hold för att göra refresh på den plats man vill ha det? Usch, enkla lösningar på problem, fy.
Inlägg #3: Postat: 2002-01-14 15:39:00
Samuel Sirén svar på svar 2
Inget annat än att jag inte visste att det gick alltid lär man sig nåt nytt, tack! och att jag sannolikt inte är ensam om detta. En websajt skall fungera utan en massa småtricks.
Inlägg #4: Postat: 2002-01-14 19:17:00
Marcus P
Visst, Sourzes frames används inte till nåt vettigt. Och visst, man kan säkert använda enklare teknik. Men det finns inget egenvärde i att använda enklaste möjliga design heller - om man nu inte sitter på ett 28.8-modem med en totalt nersegad dator vilket jag gör ibland. Any browser är dock självklart för en kommersiell sajt som Sourze.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-14 19:50:00
Olof Öberg
Eller så kanske man är synskadad och blir fullständigt desorienterad när det poppar upp nya fönster. Mer troligt så kan man inte komma åt funktionaliteten överhuvudtaget för att en webbdesigner inte tyckte att det fanns ett egenvärde i att göra designen så enkel som möjligt och göra saker "accessible". Nästa steg är att arkitekterna tar bort rullstolsramper för att de förstör deras coola design.
Inlägg #6: Postat: 2002-01-15 11:58:00
Samuel Sirén svar på svar 4
Det finns i de flesta sammanhang uttryckligen ett egenvärde i att inte göra saker komplicerade i onödan. Visst kan förstås Sourze vara ett lysande undantag, men jag har ännu inte observerat något som skulle tyda på detta.
Inlägg #7: Postat: 2002-01-16 10:45:00
Marcus P svar på svar 6
Du verkar vara så van vid att polemisera med mig att du inte uppfattat att jag i grund och botten håller med dig...
Inlägg #8: Postat: 2002-01-16 14:03:00
Samuel Sirén svar på svar 7
Du skriver ju i svar 4 att det inte finns något egenvärde i att använda enklaste möjliga design, medan jag däremot uttryckligen tycker att det finns ett egenvärde i att använda enklaste möjliga design.
Laddar...