|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-14 13:45:00
|
|
Julle |
Det är ju samma problem: Man måste kunne lita på dom som har makten i detta landet. Politikerna har en trediedel av makten, domstolerna en trediedel och polisen en trediedel. Därför är det precis lika viktigt att man liter på att polisen inte förnedrar någon och att man liter på att politikerna levar som dom lär. /j
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-14 15:02:00
|
|
Jonas |
En riktig observation, i och för sig, även om det inte riktigt var det jag var ute efter. Jag menar bara: prioritering. Vilket är värst? Vilket är farligast? Vilket är mest upprörande? En ministers glömda räkningar är i mitt tycke piss i Mississippi jämfört med polisens övergrepp mot människor som nyttjar sin demokratiska yttrandefrihet. Ändå får det sistnämnda betydligt färre reaktioner än det förstnämnda.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-14 15:07:00
|
|
Jonas |
forts Beträffande detta med att leva som man lär: är levernet alltid avgörande för värdet av det man lär? Jag är inte så säker på det. I många fall är levernet endast en privatsak, medan det man lär har betydelse i ett större sammanhang. Tänk om Gandhi slog sin fru? Visst skulle det göra honom till ett svin på det personliga planet, men skulle hans läror bli mindre värd för det?
|
| |