|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-13 18:40:00
|
|
David Stenow |
Helt rätt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-15 13:17:00
|
|
Björn |
Existerar det egentligen något som heter allmän skuld? Det låter mer som arvsskulden inom religionen. "Jag är född, alltså bär jag skuld."
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-15 21:00:00
|
|
Isa W. |
Håller med, men hur ska man beskriva dem som passivt motsätter sig jämställdhet? Som kanske aldrig slagit en kvinna eller våldtagit, men som skulle föredra en man som kollega i arbetet i alla lägen. Vilken del har de, vilket ansvar?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-16 15:52:00
|
|
Björn |
Visst, men de MÄN som INTE sätter upp några regler om vilka som får vara deras kollegor? De män som bara finns, och som inte är del av förtryck av vare sig kvinnor eller andra minoriteter? Vi finns! Vi finns i massor! Skall vi ändå bära upp skuldbördan för halva mänskligheten? Skall vi inte axla skuldbördan för hela mänskligheten medan vi ändå är igång? Så att kvinnan kan lysa klart i sin vita renhet?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-17 16:57:00
|
|
Isa W. |
Nej, självklart ska ni inte det! Det är klart ni finns, jag har träffat folk av er sort, riktigt trevligt. Skämt åsido, även om det finns viss begreppsförvirring på området måste det väl kunna konstateras att maktstrukturer på olika nivå män OCH kvinnor inräknade motarbetat kvinnans frigörelse ända sedan den påbörjades. Att exakt uttala skuld i frågan är inte lätt, frågan är om det är fruktbart.
|
| |