|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-13 11:18:00
|
|
Anna Eklundh |
Det ger mig möjligheten att vänta lite längre med att fördöma och inte bara reagera känslomässigt på andras handlande.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-14 12:30:00
|
|
Jonas |
Naturligtvis ska man inte fördöma andras handlande enbart för att deras moraliska utgångspunkter inte stämmer överens med ens egna. Men håller du inte med om att det måste finnas en gräns någonstans? Hur många andra människors "får" måste rymmas i din blickpunkt innan du säger stopp? Nazisternas "får"? Charles Mansons "får"? Talibanernas "får" eller snarare "får inte"?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-14 12:35:00
|
|
Anna Eklundh |
Jag finner deras ageranden motbjudande på ett personligt plan och av empatiska skäl. Jag tycker inte heller att det ska vara lagligt med så destruktiva beteenden, som kan leda till människans undergång eller till ett kaotiskt samhälle. Men faktum kvarstår: det finns alltid möjlighet att utföra dessa dåd. Den friheten ingår i att vara människa. Man "får" göra så, för livet, det är möjligt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-14 12:44:00
|
|
Jonas |
Problemet här är naturligtvis användningen av ordet "får", som du mycket riktigt påpekade själv. I det allmänna språkmedvetandet innebär "får" att handlandet är moraliskt godkänt, devs att den som hävdar att man "får" göra så här också ansluter sig till den moral som liogger bakom handlandet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-14 13:55:00
|
|
Jonas |
forts ...vilket alltså skulle innebära att du menar att nazistiska massmord och talibanskt kvinnoförtryck är moraliskt godtagbara handlingar, eftersom du menar att det är saker man "får" göra. Vilket du med största sannolikhet INTE menar. Det behövs alltså ett annat ord här.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-14 17:05:00
|
|
nihilist 4 |
"Får" innebär att handlandet är juridiskt godkänt enligt mig.
Man får inte jobba svart.
38 procent anser att det inte borde vara straffbart att arbeta svart.
Metro-idag.
|
| |