Inlägg #1: Postat: 2002-01-13 10:21:00
|
Anna Eklundh |
Nej, det är jag inte. Det handlar inte om att vara "för" eller "emot". Jag tycker naturligtvis att det är nödvändigt med lagar för att människor ska kunna leva ihop och inte ta livet av varandra. Det handlar om att försöka ha en filosofisk livsinställning där inte min förinställda referensram hela tiden motsägs av de upplevelser jag möts av i verkligheten.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-13 10:30:00
|
Anna Eklundh |
Om jag jämför med många religiösa moraluppfattningar, till exempel, så finner jag att de människor som accepterar dessa ideligen måste skära av delar av verkligheten, och förklara den som "onaturlig", för att den inte får plats i deras värdsbild. På så sätt marginaliseras och stöts människor ut i många kulturer för handlingar som i andra kulturer skulle uppfattas som acceptabla eller goda.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-13 18:28:00
|
tobias |
jag är iofs rätt övertygad om att antalet mord inte skulle öka om vi tillät det. logiken är enkel. ställ dig själv frågan om du skulle kunna tänka dig döda en människa för pengar? om du får en miljon då? jag gissar på att du som läser detta svarar nej, men ändå tror du att andra skulle göra det? du ser på dig själv som en övermänniska antagligen omedvetet och tror det värsta om andra.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-13 18:32:00
|
tobias |
alltså om det var tllåtet också glömde ställa frågan om du skulle tänka dig döda även om du inte får betalt men om det var tlilåtet.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-14 17:58:00
|
Jonas |
De handlingar som tex religiösa exkluderar från sin världsbild och kallar "onaturliga" är ju vanligen handlingar som inte skadar någon annan. Homosexualitet, sex före äktenskapet, användandet av preventivmedel, för att ta tre av de vanligaste handlingar som många religiösa fördömer, är ju ingenting som skadar någon. Dessa handlingar kan med lätthet passas in i moralen "gör vad du vill så länge det inte skadar någon annan". Så varför skulle det behövas en annan moral för att innefatta dem?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-14 21:02:00
|
nihilisten 3 |
Intressant Tobias!
Jag tror moral föds ur rädslan.
Rädslan i sig kommer ur känslolivet som är förvärvat.
Därför är det lätt stötande att andras rädsla ska hindra mig o många andra i vår iver att nå "högre höjder".
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-15 09:25:00
|
Jonas |
Aha - ni VILL nå högre höjder trots allt! Så då är inte allt bra precis där ni står, som ni påstod tidigare? Hur ska ni ha det? Och vilka är era "högre höjder"?
|
|