Folket skall inte behöva finansiera kriminalitet!

Den här tråden diskuterar artikeln Folket skall inte behöva finansiera kriminalitet!.
Inlägg #1: Postat: 2002-01-11 17:29:00
Ali Fegan
Summan 100 miljoner kronor är SLs totala kostnad för förstörelse. Dvs inte bara "klotter" utan även annan vandalism. Att använda summan på detta sättet är bara politisk retorik och bara en del av sanningen. Och om du nu älskar Lava och vill bygga 20 nya, varför förbjuder du delar av deras verksamhet se hösten 2000.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-11 17:41:00
Mårten Schultz
Men inte är väl klotter och graffit samma sak? Att man inte vill subventionera brott eller brottslingar är en sak, men att man samtidigt vänder en av de få konstyttringar som fungerar i ungomskretsar ryggen upplever jag som sällsynt missriktat.
Inlägg #3: Postat: 2002-01-11 18:33:00
tobias
jag håller med, det är skandal! sätt in dödspatruller som skjuter ner klottrare i hela stockholm så kanske vi kan få bukt med problemet, för ingen annan stans i världen har man ju lyckats lösa problemen med de metoder man kör med idag? Ett anant alternativ vore att lägga en miljon på att bygga upp simpla plank i varje liten förort och tillåta klotter på helt outsmyckade kommunalt ägda betongväggar. för graffitti är väl ändå lite finare och muntrare än grå betong?
Inlägg #4: Postat: 2002-01-12 01:08:00
Andreas
Jag tycker visserligen att det är fel att så mycket skattemedel läggs på kultur idag, när vi inte ens har en fungerande sjukvård om vi alls ska ha en offentlig förvaltning så bör den se till människors basbehov i första hand. Men du får nog förklara varför du tror att legala grafittiutställningar skulle öka klottret i tunnelbanorna.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-12 10:26:00
Anders Linnard
Det är sällan man får orden rakt från vargens käft, men Rydell ser det alltså som sin politiska uppgift att sabotera utställningar som inte är ett brott. Som anledning använder hon "folket". Får jag fråga: är det samma folk som föraktar er politiker? För det gör vi. Ni agerar diktatorer och påstår att ni är representanter. Den enda anledningen till att ni kommer undan med all er skit är för att vi inte orkar förklara för er vad vi verkligen tycker och när vi gör det bussar ni snuten på oss.
Inlägg #6: Postat: 2002-01-12 13:02:00
tjabo
Jag blir så arg när jag ser hur politiker försöker smutskasta denna fina ungdomskultur. Att förbjuda laglig graffiti resulterar till mer agressioner från målar folket och mer olagligt målas. Det är deras sätt att slå tillbaks. En centiliter spray färg på lagligt är en mindre centiliter färg på olagligt.
Inlägg #7: Postat: 2002-01-12 16:00:00
Oskar
Det är intressant att det ä just från en liberal som dessa ord kommer. Jag trodde att liberalism stod för frihet i yttranden, möten och konst. Att ni inte tycker grafitti är konst betyder inte att andra tycker likadant. Sluta spela Sovjet nu och förbjuda all konst utom de partiet väljer.
Inlägg #8: Postat: 2002-01-12 16:53:00
Anna Li
Jag tar också avstånd från klotter och kriminalitet. Men att ha en utställning av "konst" är väl varken klotter eller kriminalitet. Du sa även i radio att de som stod bakom utställningen var "kända kriminella". Antingen har man bevis för det och då åtalar man dem. Eller så säger man inte så.
Inlägg #9: Postat: 2002-01-17 11:55:00
Jesper N
Jag har inte sett Birgitta Rydell. Jag funderar på vilket ansikte jag skall se framför mig när jag läser hennes text: den nyttiga idiotens upprörda och bestämda min, eller hånleendet från en propagandaminister som hittat ett sätt att brännmärka opassande kulturyttringar utan att helt köra över grundlagen?
Inlägg #10: Postat: 2002-03-12 14:03:00
Abu Mahmmed
Du är en idot Rydell
Inlägg #11: Postat: 2002-03-13 17:41:00
david
graffitin har inte kostat sammhället ett öre. det e de som tar bort det som kostar, detta låter sjukt... skulle igen ta bort skulle den mesta bombinen försvinna... allt snyggt å bra gjort.... dessutom biggan säger emt dej själv.. dubbelmoral or what?
Laddar...