|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-11 10:18:00
|
|
tobias |
jo du har väl delvis rätt, men jag tycker ändå inte man kan kalla det en fri vilja, för vad spelar det för roll om en person eller miljö och arv påverkar? den är ju lika lite fri för det. och ja man skulle kunna säga att allt är förutbestämt, determenism tror jag det heter? men ingen vet ju ändå vad som kommer hända så det spelar ju inte så stor roll :-
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-11 10:42:00
|
|
Bertram |
Ok, men då blir det liksom fråga om ordklyverier. Jag misstänker att det man i den allmänna debatten menar med fri vilja är just den vlija man utifrån sig själv, hur påverkad av saker utifrån man än är, har. Det känns för mig ingalunda ofritt att välja Japp framför Daim eftersom jag tycker att den smakar bättre. Varför spelar ingen roll. Det känns verkligen som att det är jag själv som väljer.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-11 10:43:00
|
|
Bertram |
Och nej, det spelar heller ingen roll om allt är förutbestämt. Det skulle dock vara roligt att veta lite vad kommer hända. Nästa Lotto-rad t.ex.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-11 10:59:00
|
|
tobias |
jo det är ju du som väljer. vi gör ju val hela tiden, men de valen vi gör bygger alltid på något annat. du väljer japp eftersom du tycker den smakar bättre, där är det ditt smaksinne som bestämmer åt dig. bl.a. om man spelar spelet zak mcKracken så kan man få reda på nästa lottorad ;
|
| |