...men det var ju tillväxtens fel!

Inlägg #1: Postat: 2002-01-11 08:35:00
milton
är välståndet som är syftet med den ekonomiska politiken och inte motsatsen. Sedan kan det diksuteras hur välståndet skall fördelas, vad som är välstånd och vad som skulle kunna uppnå samma mål.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-11 08:36:00
milton
Ytterligare en sak som bör sägas är det oftast, för att inte säga aldrig, inte är tillväxten i sig som är orsakentill miljöproblemen etc, utan snarare hur tillväxten skapas och hur dess resultat används. Det är således inte i första hand viktigt hur mycket som produceras utan vad och med vilken teknik. Därför är det viktiga inte främst att minska produktionen för att motverka miljöförsöring etc. utan att snarare ingripa för att försöka påverka produktionens inrikting och produkternas inrikting
Inlägg #3: Postat: 2002-01-11 08:38:00
milton
Ett bra och ganska tydligt exempel är att genom skatter och avgifter, som ger företag incitament att förnya och förändra produktionsmetoder och ersätta gammal, ofta sedsmutsande teknik med modernare och mer miljövänlig teknik. Denna politik skulle även kunna användas för att styra produktionen mot varor vars förbrukning ger mindre miljöskador. Dvs. använda skatter och subventioner för att rätta till marknads misslyckanden, dvs där priset på varan inte speglar hela den samhälleriga effekten,
Inlägg #4: Postat: 2002-01-11 08:39:00
milton
något som en majoritet av nyliberala etc. accepterar och ser som ett naturligt sätt att "rätta till marknaden".
det är beklagligt att det är omöjligt att skriva längre kommentarer, istället för under 500 tecken borde gränsen sättas till över 200 ord
Inlägg #5: Postat: 2002-01-12 23:08:00
Marcus P
Jag håller med dig i sak - utom i det att jag tror att produktionen inte direkt bör ökas såvärst mycket mer i vår del av världen. Däremot hör man sällan nyliberaler argumentera på det sättet.
Inlägg #6: Postat: 2002-01-13 11:38:00
milton
själv hoppas jag och är övertygad om att produktionen i våran del av världen kommer att fortsätta att öka. Jag ser ingen motsättnining mellan ökning av prod i vår del av världen och i u-världen. Vidare är det beklagligt att fler liberaler och nyliberaler inte erkänner att det finns marknadsmisslyckanden med imperfekt information där skatter samt subventioner har en roll. Det visar endast att de är dåligt pålästa.
Inlägg #7: Postat: 2002-01-13 11:38:00
milton
det bör dock påpekas att jag själv är liberal. :-
Inlägg #8: Postat: 2002-01-13 17:07:00
Mikael Svensson
Milton och MP: Vilka är det ni talar om när ni säger "dom" etc.? För övrigt, jag känner inte till en endaste seriös nyliberal som hävdar att det inte existerar marknadsmisslyckanden eller negativa externa effekter osv. Så vilka är "dom" ?
Inlägg #9: Postat: 2002-01-14 10:34:00
milton
jag uttalar mig generellt om de oseriösa nyliberaler som inte erkänner att staten har en roll utanför nattväktarstaten och som ibland dyjer upp och skriker samt folk som ej är pålästa...
Inlägg #10: Postat: 2002-01-17 21:08:00
Marcus P
MILTON: Jag bekänner mig också till vissa liberala idéer men kallar mig vänsterliberal och är långt från nyliberalismen. Jag hyser en farhåga inför hela den här "producera mera"-grejen, bland annat av miljöskäl men även av andra orsaker. Produktionen och tillväxten måste stå i människans tjänst, inte tvärtom. SVENSSON: Jag har aldrig hört en nyliberal erkänna offentligt att marknaden inte reder sig själv utan statlig/överstatlig hjälp. Om du har det, är jag tacksam för tips och exempel.
Inlägg #11: Postat: 2002-01-22 12:56:00
Mikael Svensson
Priftis: Nu finns det väl inte så många nyliberaler som ä deltagande i den offentliga debatten i Sverige, så det är väl lite svårt. Men givetvis finns det flertalet negativa externa effekter som skapas av en oreglerad marknad...en marknad behöver spelregler som t.ex. äganderätt. Ett exempel är ju företag som inte t.ex. släpper ut en massa skit som hela samhället "får betala för".
Laddar...