Du är helt enkelt rasist.

Inlägg #1: Postat: 2002-01-10 11:56:00
Hugo Olsson
Både du och jag har skrivit att vi inte är rasister. Jag tror att vi båda ljuger - tittar vi i hörnen sitter de där, de små fula fördomarna. Men går man omkring och tror att man är nånslags himla helgon, då kryper de fram och blir ett beteende.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-10 12:05:00
Christian
Jag har erkänt att fördomar har jag plenty. Om man inte är medveten om dem som brister? hos sig själv utan skyller på ofrånkomligt biologiska fakta så resonerar man på ett klent inskränkt sätt. Vad formar oss som individer om inte får uppväxt. Visserligen är vi oss själva också men vi får med oss en enorm packe positiva och negativa egenskaper från föräldrarna men det har inte heller biologiska orsaker!
Inlägg #3: Postat: 2002-01-10 12:12:00
jesper N
Christian, det är väl ändå lite skillnad på "skyller på" och "förklarar med". För att inte bli påverkad av sina fördomar måste man känna till dem och vilja arbeta emot dem, och något annat kan jag inte uppfatta att AMN vill i sin artikel. Du fördömer AMN, men i mina ögon säger ni samma sak.
Inlägg #4: Postat: 2002-01-10 12:19:00
Christian
JAg tycker inte att jag och AMN säger samma sak! AMN skyller på biologi, jag skyller alla negativa fördomar på personliga brister som enbart bottnar i individens förutsättningar. Finns det i såna fall en homofob del i den manliga hjärnan? Det är det biologiska dravlet jag vänder mig emot, inte AMN erkännande av skuld/medvetande om personliga brister.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-10 12:29:00
Hugo Olsson
"individens förutsättningar" bottnar väl till syvende og sidst i just biologi? Vi är inte byggda för det här samhället, om vi inte ser upp kommer biologin att spela oss spratt... vi måste bemästra vårt ursprung, och det kräver en ordentlig ansträngning.
Inlägg #6: Postat: 2002-01-10 12:38:00
Christian
Det där resonemanget tycker jag inte håller Hugo. I såna fall är alla verkligen rasister och det tror jag inte ett dugg på. Att vi människor av naturen har en rädlsa för et okända är därmed trovärdigt men då får vi väl lära känna? Mörkerrädsla, spindel-/ormskräck och cellskräck tror jag däremot kan vara genetiskt betingat genom tiotuentals års evolution, men negerskräck? Icke!
Inlägg #7: Postat: 2002-01-10 12:40:00
Christian
Individens förutsättningar är inte biologi i det här fallet. Det är erfarenheter, vanor och inlärda beteenden, annars hade vi alla varit likadana...
Inlägg #8: Postat: 2002-01-10 13:36:00
Johnny BRåttom
Christian: Hur kan du så tvärsäkert avfärda de biologistiska förklaringarna? Jag tror nog att du i huvudsak har rätt, men är det helt säkert att det inte finns medfödda beteenden, eller snarare medfödda tendenser till beteenden. Människor som föds med en kromosom för lite är ex predestinerade nåja till våldsbrottslighet, visar forskningen. Vad är då det?
Inlägg #9: Postat: 2002-01-10 13:38:00
Johnny Bråttom
F ö bör "rasism" som term förbehållas riktig, vetenskaplig rasism, d v s inställningen att individer som tillhör en viss ras egentligen etnisk tillhörighet, vi är alla samma ras är mindre begåvada eller intrinsikalt mindre värda på något sätt. Att säga att albaner stjäl är inte rasism, även om det är dumt.
Inlägg #10: Postat: 2002-01-10 13:41:00
Christian
Visst vet jag att vissa beteenden är ett resultat av evolution och läser du min text så står det "tror" på vissa ställen. Men utifrån egna erfarenheter och observationer är jag benhårt övertygad om mina "teorier". Jag tror inte att vi som grottmänniskor lärde oss att negrer var farliga på samma sätt som eld, mörker, rovdjur...
Inlägg #11: Postat: 2002-01-10 13:56:00
Hugo Olsson
Jag har för mig att forskningen visar att människor som föds med en viss typ av genetisk defekt kommer inte ihåg vilken det var är mer benägna att begå våldsbrott - men att detta kan avhjälpas genom goda uppväxtförhållanden.
Christian, naturligtvis är det inte så enkelt att gen Z beteende Z, inte på långa, långa vägar. Men biologin sätter ramarna och ger oss vissa tendenser - hur vi sedan utvecklas avgörs som du säger av erfarenheter, vanor och inlärda beteenden.
Inlägg #12: Postat: 2002-01-10 14:04:00
Hugo Olsson, svar på 10
Men det är ju inte det AMN säger... hon menar att vi har en medfödd tendens att generalisera och att det olyckligtvis spelar främlingsfientligheten i händerna.
Inlägg #13: Postat: 2002-01-10 14:05:00
Christian
Var det det hon menade så lyckades hon döja det väl!
Inlägg #14: Postat: 2002-01-10 14:21:00
Hugo Olsson
Jag tycker att det är helt uppenbart - läs om mittenpartiet av artikeln, om de där två astmatjejerna...
Inlägg #15: Postat: 2002-01-10 14:43:00
Christian
Det stycket tyder på hennes egen oförmåga att kontrollera sina fördomar. Jag tror inte det är biologiskt betingat, men det tror ni?
Inlägg #16: Postat: 2002-01-10 20:23:00
Hugo Olsson
Hon menar självklart inte att det nedärvt att ogilla folk med inhalatorer - hon menar att hon lärde sig tycka illa om de två första tjejer med astma hon kände och att den nedärvda tendensen att generalisera gör henne misstänksam mot alla med astma. Eftersom hon är medveten om det kan hon göra något åt det. Jag tycker det står klart och tydligt. Att man kan läsa samma text på så olika sätt!
Inlägg #17: Postat: 2002-01-10 23:17:00
Christian
Ja, och det händer hela tiden:- Att man tolkar SÅ olika alltså
Laddar...