Jag ger mig. Ni vann!

Inlägg #1: Postat: 2002-01-10 11:01:00
Du jobbar inte på proffice va?
Absolut. Jag bör helt enkelt handla de fyra påsarna mat på Willys vid Slagsta och använda mig av nästa fenomen som den debila sossepolitiken och bolgiseringsbohämerna pajat: Tunnelbanan. JAG bor på söder. JAG är uppväxt på Söder. JAG VILL köra bil. Bara för att du skrev sådär kommer jag lägga en tegelsten på bromsklossen och spyut extra blyhaltigt en timme i kväll.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-10 12:12:00
Christian
Jag tror att det är ofrånkomligt med en begränsning av bilar i innerstan i förhållande till invånarantalet eftersom just mängden folk ökar i våra städer. Handlar du verkligen fyra kassar mat åt gången så veckohandlar du ju och då kan du ju planera in resorna till mataffären utanför rush hours ... eller? De vänner jag har i Gbg visar klart och tydligt att det är helt onödigt att köra bil till vardags. Är Stockholm så mycket sämre?
Inlägg #3: Postat: 2002-01-10 12:28:00
Jesper N
Jag gör ett försök att citera en miljöpartist mp från Gbg: mp:"vi måste få ett stopp för all okynneskörning i stan", reporter: "du har ju själv bil..." mp: "det är skillnad, jag kör ju bara när jag måste; till och från jobbet, dagis, handla, köra ungarna till träningen. Det måste man ju få, det är den onödiga trafiken, folk som tar bilen av lathet, som skall bort"
-Alla påståenden om genomtänkt trafikpolitik hörs bara som ett svagt surrande
Inlägg #4: Postat: 2002-01-10 12:46:00
Jo det är nåt vi måste berätta för dig
CH: Staden skall anpassas efter människorna. Inte tvärtom. Jag behöver faktiskt inte i detalj redogöra mitt privatliv men jag BEHÖVER min bil i mitt liv. Den är inte lyx. Jag kan inte uttala mig om Göteborgs kollektivtrafik men Stockholms gick under klubban och blev sämre. You get what you pay for säger man på marknaden. Överför den analogin när du kollar på månadskortet och skattsedeln. Det spricker direkt.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-10 13:12:00
Christian
Jesper: Det du säger är ju själva grunden till varför det inte fungerar. Många är de som vet vad som behöver göras men nästan alla är för lata för att låta bli.
Anonym: JAG behöver/MÅSTE ha bilen i egenskap a lantis. Vi har ingen kollektivtrafik värd namnet. Jobbar du i stan och bor i stan så är trafikstockningar nästan alltid ett lyxproblem! Om du sen behöver bilen på fritiden är ju en annan femma och där protesterar jag inte heller! Jag vet som sagt inget om ditt privatliv...
Inlägg #6: Postat: 2002-01-10 13:16:00
Stefan Holmqvist
Christian: "Jobbar du i stan och bor i stan" Det gör ytterst få och dom använder KT trafik vågar jag lova. I takt med att bostadspolitiken packat ihop efter en frontalkrock med marknaden så finns det folk som bor i Uppsala/Södertäljer eller rentav Trosa som jobbar. Det problem du beskriver är direkt överförbart på STHLM. Stockholm blev inte mindre pågrund av all lantisinvasion. Avstånden ökade.
Inlägg #7: Postat: 2002-01-10 13:36:00
Christian
Stefan: Jag har bott i Oslo som jag anser är en bit på väg även om norbaggarna även växt ur den kostymen. Dom har ett jäkligt väl utbyggt tågnät med väl genomtänkta pendelsystem, bevakade pendelparkeringar osv... Sen så tvingades folk att använda systemet pga biltrafikens absurda ineffektivitet och jag inbillar mig att det i slutänden blivit bra.
Inlägg #8: Postat: 2002-01-10 13:37:00
Christian
Innan vi bygger ett MegaCity med vägar i flera plan så kan inte trafik flyta i så folktäta områden. Men OM vägnätet byggts ut så att biltrafiken dubblades så hade betongbarn gnällt över det.
Inlägg #9: Postat: 2002-01-10 13:45:00
Stefan Holmqvist
icke sa nicke för här finns det fina med växande städer. Människor VÄLJER eller får fortfarande det i alla fall att bo i en storstad och med det kommer en massa för och nackdelar. Trafiken är en av dom. Tycker man inte om det? Flytta!
Jag har bott i London i tre år och känt på riktigt bilism och ingen djävla pingspastorbilism vi har här i STHLM och hade jag klagat så hade svaret blivit: Dra.
Inlägg #10: Postat: 2002-01-10 13:55:00
Christian
Är jag yrvaken eller snurrar du till det nu? Klagar inte du på Stockholmstrafiken? Sthlms styre väljer att satsa på miljövänligare alternativ. Gillar du det inte? Dra...
Inlägg #11: Postat: 2002-01-10 14:13:00
Stefan Holmqvist
Men Christian.
Du missar poängen.
Bilism och storstad är ofrånkommligt. Jag drar ingentstans. Jag är Söderkis sedan 2 generationer bakåt och stannar i MIN stad. Om du på fullaste allvar tror att cykelbanor, enkelriktning, komplicering och bötfällning har ett skit med miljön att göra får du komma upp på lite åsilktsdressyr.
Alla dessa störåtgärder bromsar inte bilismen ett dugg när den ökar.
Inlägg #12: Postat: 2002-01-10 14:17:00
Stefan Holmqvist
Av "miljövänliga" skäl så funderar man på att slänga upp biltullar vilket kommer skrämma bort en del bilister och få resten att stå still längre i köer och spy ut mer avgaser. Samtliga huvudstäder i Europa har accepterat bilismen men i STHLM är vägarna desamma sedan 60-talet med undantag för söderleden. Ett pip till och jag rullar in i ditt vardagsrum med dubbeldisel scania lastad med petrofinin och en kredjerökande taliban.
Inlägg #13: Postat: 2002-01-10 14:38:00
Christian
Jag röker redan själv så talibanjäveln kan du lämna hemma. Det du missar är miljön. Jag anser att man SKA straffa ut onödig bilism. Först i storstäderna, sen långtradartrafiken och i slutänden SKA miljövänligare drivmedel och vägbeläggningar vara standard. Detta för att inte tvinga in oss lantisar in i stan. Vägtullar är ett perfekt sätt! Det funkar utmärkt. Trafikstockningarna är försumbara coh priset får några till att lämna bilen hemma. Har ett förflutet som Greenpeace-medlem också serru.
Inlägg #14: Postat: 2002-01-10 15:43:00
Stefan Holmqvist
Börja definiera vad som i Stockholm är "onödig bilism" för Stockholmarna själva och vi har en debatt.....eller kanske inte. Återigen: Vägtullar är ett mascará politiskt trick som får miljövännerna att sova bättre medans avgaserna bara ökar i köerna till tullarna. Medans man skor sig på de fattiga, tappra bilisterna. Nu blir det två timmars kloss på gaspedalen ikväll.
Inlägg #15: Postat: 2002-01-10 16:10:00
Christian
"det är skillnad, jag kör ju bara när jag måste; till och från jobbet, dagis, handla, köra ungarna till träningen. Det måste man ju få, det är den onödiga trafiken, folk som tar bilen av lathet, som skall bort" I det uttalandet rymms mycket av edn onödiga bilismen och samtidigt den mänskliga orsaken till det inte kan funka på frivilligbasis. "Jag kör bättre än alla andra" "Jag kör inte i onödan" "Jag kan inte åka kollektivt till jobbet".... Mänsklig lathet.
Inlägg #16: Postat: 2002-01-10 16:13:00
Christian
Ang vägtullar. Ref: Oslo. Med ett prenumerationsystem så är köproblemen inte värre än vid ett halvschysst placerat rödljus. Ska du däremot tvinga in alla genom en bom med myntutomat varenda passering så har du naturligtvis rätt! Sen skulle man kunna komplettera med dubbförbud innanför tullarna. Mindre vägslitage och bättre miljö.
Inlägg #17: Postat: 2002-01-10 16:16:00
Christian
Äh va fan! Artikel kommer. Korkat av mig att servera dig av alla människor hälften av argumenten.... men kommentarer räcker inte...
Inlägg #18: Postat: 2002-01-10 16:16:00
Stefan Holmqvist
Dubbförbud innanflör tullarna......konstpaus........alltså inga vinterdäck då dom har dubbar. Vi kan väl återgå till den grejen om att du kommer upp till Stockholm så plockar jag med dig på ett studiebesök.
Laddar...