Inlägg #1: Postat: 2002-01-09 23:08:00
|
Frank |
Det handlar väl snarare om ung i både bokstavlig och överförd betydelse Kultur. Det är fortfarande Kultur med stort K, en del de dominerande samhällsklassernas självdefinitionsprocess. Listan du skrev är obligatoriskt kulturgods för vilken ung medelklassradikal som helst. Birro gläfser mot Bergman och brorsan pushar Proust - jätteradikalt. Låter man uråldrig överklasskultur vara måltavla gör man det alltför lätt för sig.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-09 23:08:00
|
Marcus P |
Det jobbiga är att om man verkligen ska ta exempel på såna som ännu inte slagit igenom, är det ju ingen som vet vad man pratar om. Jag förstår din kritik, men om jag skulle säga Johannes Anyuru istället för Öijer, vem skulle förstå någonting då? Det som syns är de små delarna som slagit igenom.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-09 23:42:00
|
Marcus P |
Det där med medelklassradikaler har du nog rätt i. Tyvärr.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-09 23:45:00
|
Frank |
Min främsta invändning var väl egentligen att en polarisering av det här slaget t.ex. Öijer vs Operan bara är fruktbart som ett sätt att förstå de konflikter och spänningar som finns INOM Kulturen med stort K, men att det inte fungerar som en giltig beskrivning av ett mer allmänt kulturläge folkkultur vs elitkultur.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-10 10:23:00
|
Jonas |
Graffiti är iallafall inte "finkultur" ens enligt Birro/Öijer-definitionen. Inte i Stockholm iallafall, efter vad det verkar...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-10 19:07:00
|
Frank |
Njae, kanske inte enligt vissa politiker, men det är åtminstone tillräckligt "fint" för att kulturnyheterna på SVT skall rycka ut och rapportera om hur konstblinda tjänstemän stoppar graffitiutställningar...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-10 21:57:00
|
Katarina |
Frank, vad menar du är folkkultur?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-10 23:40:00
|
Frank |
Hrm, svår fråga. Jag har lättare att säga vad som INTE är folkkultur än vad som är det...Det handlar väl om vad man definierar som "folk" d.v.s. gemene man/kvinna. Min definition på "folk" i det här fallet är den stora majoriten av människor, d.v.s. vårdbiträden, ICA-tanter, svarvare, snickare, arbetslösa etc, d.v.s. de som utgör den största delen av befolkningen. forts.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-10 23:53:00
|
Frank |
Medel- och överklassen är förvisso folk de med, men för mig är det svårt att se hur deras kulturpreferenser kan vara folkliga. Jag ifrågasätter dock inte att de dominerande klasserna med tillhörande kulturfetischer fr.a. medelklassen har ett stort dock inte obegränsat socialt patos. Sourzelästips: "Min Discomamma vs din Dylanpappa" av Rebecca Eriksson.
|
|