|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-09 10:16:00
|
|
christer kyreus |
AVSÄTT KUNG J A N T E NU!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-09 10:43:00
|
|
alice berggren |
...och ta med kärringen drottning
Tagelskjorta som crille skriver om på kultur
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-09 10:44:00
|
|
alice berggren |
...och ta med kärringen drottning
Tagelskjorta som crille skriver om på kultur
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-09 11:06:00
|
|
slackerbitch |
...stryp JANTE långsamt!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-09 11:31:00
|
|
Isa W. |
Jag förvånas ofta av icke-stockholmares syn på Stockholm. Stockholm är inte en homogen stad, en stor del majoritet? av invånarna kommer ju ifrån andra delar av landet och världen. Vad som är "inne" i en grupp är "ute" i en annan, subkulturer samexisterar utan att ifrågasätta eller ens känna till varandra. Det finns till och med jantelagstrogna. Välkommen hit och se själv!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-09 11:34:00
|
|
ris |
Ok, du ska få som du vill, en rejäl omgång Jante: Det enda du ville säga med den här artikeln var antagligen att du gick ut högstadiet med MVG i allt. Wow, så imponerande...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-09 11:35:00
|
|
Vivi-Ann |
Jantelagen har jag avpassat till de sälla jaktmarkerna. Den har bara gjort mej illa. Inte är det Jante som sett till att du stannar i Kramfors. Du
verkar ju ändå må väl av livet där.
Jag bor också i en liten håla, trots skapliga betyg. Vill INTE bo i Stockholm, njuter av lugn och ro.
Må så gott. Vivi
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-09 11:39:00
|
|
Camilla Stenlund |
Jag håller med! Fler borde lära sig att ha tråkigt ibland, och att det faktiskt kan vara härligt att bo på ett dött och tråkigt ställe. Jantelagendu ska inte tro att du är nåt är inte bra på nåt sätt, men det är ju inte heller så nyttigt att tro att man hela tiden måste jobba på göra karriär, ha mycket pengar osv för att vara riktigt lyckad som människa. Vi måste lära oss att vi är värdefulla bara för att vi ÄR, och inte för att vi är vackra, duktiga osv.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-09 11:40:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Jag kan inte helt säga varför, men jag tycker att ditt inlägg va det bästa jag läst på ett bra tag och satsar mina pengar du är med och slåss om redaktionens val med denna text som va grymt skönt bra skriven på ngt sätt. måste läsa den igen. Ett ämne som är så knepigt och du har en poäng men ändå är just Jante så hatat. skitbra
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-09 12:52:00
|
|
jocke |
Du har bott i Kramfors för länge och din hjärna har ruttnat bort... förlåt, inte illa ment. Att vara nöjd med status quo är säkert bra i vissa fall, men vissa söker nya utmaningar och upplevelser för deras egenvärde, inte för att ha mer prylar eller status. Att sitta på arslet är tråkigt!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-01-09 20:50:00
|
|
Lina Neidestam |
det du skriver känns mest som en taskig ursäkt för att inte ha utnyttjat dina lysande möjligheter.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-01-09 22:24:00
|
|
Katarina |
Ja, det är precis så där dubbelt på nåt sätt. Du beskriver nånting som jag inte vet riktigt vad det är, men känner igen, på pricken. 5 pennor!!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-01-09 23:38:00
|
|
Katarina |
Kom att tänka på en dokumentär för nåt år sen på tv om Lundsberg
Där sa eleverna att de satsade mest på de ämnen de var bäst på och bara hängde med någorlunda i resten. Det var helt självklart för dem.När jag gick i skolan var det helt självklara budskapet att man skulle jobba mest med det man var svagast i.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-02-16 13:35:00
|
|
Oskar |
Man behöver väl inte direkt se det som att det är självklart att leva efter Jantelagen bara för att man inte lägger ner sin tid på att göra karriär. Lev som du vill istället och skit i andra!
Jag förstår din poäng och vad du menar dock. Skönt att du valde bort Stockholm. Jag vill inte ha nån konkurrens... :-
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-04-01 21:52:00
|
|
J.P Rosén |
Kom att tänka på en text jag läste på Svd´s "marginalen" sida för ett par år/månader sedan som handlade om just den gamle gode Jante. Den var skriven av en viss Anna Martineztror jag, Hon talade om det positiva i det enligt hennenordiska Jantelagen. Hennes utgångspunkt var att den fungerade preventivt mot storhetsvansinnet som ofta infinner sig i politiker och andra ledande figurer och därför skyddade oss alla från diktatorer och dylikt.. Nu undrar jag, vad tycker ni om detta?
|
| |