|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-10 10:13:00
|
|
Johannes Westman |
Kul artikel. Vad jag förstått så är Krav Manga inte bara en kampsport utan mer än så. Jag har själv sett bilder på deras sajt om hur de anväder vårdar sin lekamen med att kramas, kelar och badar bastu.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-10 13:52:00
|
|
Samuel Sirén |
Själv har jag tränat Krav Maga några år, och jag känner inte alls igen den typ av människor du beskriver. När jag började, föreställde jag mig att det skulle finnas en icke försumbar mängd "rötägg", men utövarna är i stort sett undantagslöst hyggliga och trevliga människor, ofta välutbildade och/eller samhällsengagerade på något sätt. Därmed inte sagt att den typ av mentalitet du beskriver inte skulle kunna finnas i några kampsportkretsar alls.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-10 13:56:00
|
|
Samuel Sirén |
Att beskriva Ultimate Fighting UFC som att man slåss tills ambulanden eller likbilen kommer är bara okunnigt. Men förståeligt. Det finns en mycket bra artikel om UFC på webmagasinet Slate: Länk: slate.msn.com
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-10 14:01:00
|
|
Samuel Sirén |
Distinktionen mellan "våld" och "kamp" är att medan våld även innefattar sådant som misshandel, innebär kamp att två människor frivilligt mäter sina krafter, och att kampen avslutas så fort en av dem ger upp eller inte längre kan försvara sig. Graden av "sportslighet" är betydligt större i kampsport än i någon annan sport, enligt min erfarenhet. Medan våld i form av misshandel bara är motbjudande, kan "kamp" ge en adrenalinkick av guds nåde.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-10 16:35:00
|
|
Sandrah |
Jag började boxas i höstas, och jag älskar det. Man har kul, får jobba asmycket och känner sig lite tryggare på väg hem mitt i natten. Allt kan bli fel, även seriös kampsport. Men inte f-n kan man förbjuda kampsport för det! Utveckla klubbarna istället och låt det bli en folksport. Tips på klubb: Täby Combat Academy. De är grymt seriösa.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-10 17:08:00
|
|
Pelle |
Om man jämför antalet psykopater i en genomsnittlig kampsportsförening med antalet i ett genomsnittligt fotbollslag; var finns det flest?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-10 20:41:00
|
|
Diana Falheim |
Man lär sig inte bara att försvarar sig utan även ödmjukhet, visa respekt osv.
Kung-fu -Wushu är en väldigt gammal kampsport som munkarna stred med den konsten även en konst art. Taoismen, ying/yang det liger en filosofi bakom varje kampsport. Med undantag från UFC och thaiboxning nationalsport i thailand kommer inte från wushu.
Interessant artikel iaf. www.swewushufed.se, www.hunggar.com
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-11 09:35:00
|
|
Anders Linnard |
De allra flesta lär sig trots allt från barnsben att våld är fel och dumt, så när det dyker upp någon som vill ge dem på käften så åker de helt enkelt på stryk. Man ska inte behöva bli trampad på. Ibland är det, som "Ali" säger, helt enkelt nödvändigt med våld.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-02-14 18:17:00
|
|
Said Sarrafpour |
Jag har tränat taekwondo i 6 år. Och det stämmer precis som "Ali" har beskrivit kampsporten. Att det där med självförsvar är bullshit, och att från början när man är amatör och har gått en eller två terminer i sporten vill man visa vad man kan. Men efter ett tag så lär man sig att handskas "proffesionellt" med sporten. Man lär sig att få ut aggressionen på mitsarna, och man har inget att ge på någon annan.
|
| |