Inlägg #1: Postat: 2002-01-08 22:23:00
|
Anna Li |
ATt inte ha lust att jobba är ingen nödsituation. Jag har inte lust att betala av min surt förvärvade arbetsinkomst för att någon annan ska kunna slippa arbeta av ren slöhet. Det tycker jag inte är att betrakta som omåttlig egoism.
Ville man det borde man istället låta undersöka om man inte har extrem fallenhet för att låta sig utnyttjas!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-09 00:59:00
|
tobias |
har du själv varit i den situationen med kontroller? jag kan tala om att den bryter ner en människa mer än den sporrar en. jag tror för övrigt att alla mår bättre av att jobba och ett risk för "missbruk" är i stort sett med noll. Alla vill nog dessutom tjäna mer pengar än vad minimiinkomsten i form av medborgarlön skulle vara. pengar är en morot, inte kontroller!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-09 17:36:00
|
Annali |
På arbetsplatser finns det massor av kontroller för att man ska få sina pengar. Jag måste redovisa varje halvtimme jag jobbar t ex. Det är nödvändigt med kontroller för att inte system ska kollapsa vilket de ju ändå är på väg att göra bla p g a fuskutnyttjande
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-10 04:04:00
|
tobias |
det är skillnad på kontroller och kontroller. jag tror ingen vill eller klarar av att vara utan arbete och leva på en minimi-inkomst under en längre period. jag kan inte komma på en enda rimlig anledning till varför folk skulle vilja fuska till sig ett skitliv. en medborgarlön skulle göra tillvaron lite drägligare i väntan på nytt jobb, det skulle inte innebära nån lyxsemester som du verkar tro...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-10 22:36:00
|
Annali |
En anledning kan vara att man jobbar svart samtidigt som man försöker fixa till sig socialbidrag. Det är ju inte helt ovanligt när det gäller förtidspensionärer har jag förstått.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-11 02:52:00
|
tobias |
det kan ju bero på att den ersättning de får idag är så låg att de känner sig lockade till detta.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-11 18:52:00
|
Anna Li |
Så om man tycker att man har låg lön så är det okej att stjäla på jobbet?????
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-13 02:27:00
|
tobias |
nej det är inte okej! men det kan vara en orsak till att någon gör det. det är skillnad på dessa två saker. jag tror att man lättast eliminerar allt fusk genom att se till så att ingen har något större behov av att fuska. för visst borde det väl vara större risk att man fuskar om man får t.ex. 5000 per månad än om man får 7000? det lär ju knappast öka iaf.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-13 02:30:00
|
tobias |
en medborgarlön behöver ju inte utesluta att man fortsätter kontrollerar och letar efter folk som jobbar svart, det kan man ju göra utan att piska folk till att söka jobb.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-13 22:49:00
|
Anna Li |
Jag tror inte alls det hänger ihop. Ju mer man får utan ansträngning desto mer bortskämd blir man och desto mer kommer man att kräva. Någon måste ju finansiera dessa "medborgarlöner".
SEdan skriver du "i väntan på ett nytt jobb" , i jakt på borde det vara.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-02-09 10:55:00
|
tobias |
mja, som det ser ut idag så är det ju en jakt, men man själv är jaktbytet, det borde vara en själv som jagar, istället för att främst bli jagad av samhället, samtidigt som man själv måste jaga. Det blir en dubbel press som får personer att må väldigt dåligt psykiskt om detta sker under en längre tid.
|
|