|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-08 13:56:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Hej Anna L. När du skriver om "ganska okej" har du då några referenser att jämföra med från Iran? Ser du någon som helst skillnad på dramatiserade dokumentärer om problem i nutid och teater från gamla århundranden? Exemplet är inte riktigt överförbart. mvh
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-08 16:50:00
|
|
Jonas |
Stefan > Annas sista kommentar handlade ju om Navids klagomål på att filmen inte var inspelad i Iran med iranska skådisar. Nog är exemplet överförbart alltid. Eller menar du att alla filmer om t.ex. andra världskriget måste spelas in i Tyskland, Frankrike etc, med tyska, franska etc skådisar för att ha något värde alls?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-08 18:22:00
|
|
Anna Li |
När jag skriver att boken är "ganska okej" menar jag som skönlitteratur med verklighetsbakgrund betraktad. Hon var visserligen ganska rasistisk - men med tanke på vad hon utsatts för så kunde man förstå att hennes skildring av Iran inte direkt var en kärleksförklaring.
Jämförelsen med Hamlet handlar mkt riktigt om platsvalet för filminspelning som Jonas mkt riktigt noterat.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-10 14:28:00
|
|
Björn |
-ganska- rasistisk? Goebbels skulle inte ha kunnat knåpa ihop en mer fördomsfylld bok drypande av sur galla riktad mot araber i allmänhet.
Det är en film och bok som ger mig kväljningar.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-12 18:14:00
|
|
Anna Li |
Har du verkligen läst boken? Boken gjorde mig väldigt obehaglig till mods också. Om mina barn kidnappades vet ja ginte vad jag skulle göra. Inte skulle jag se positivit på de som utförde det hela och hjälpte till att hålla mig och barnen fågna i allafall.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-13 19:16:00
|
|
goddess on a highway |
Björn, håller med dig- helt o hållet. fy satan för författaren OCH tv3 som envisass med att visa filmen 5 ggr om året!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-14 14:48:00
|
|
Björn |
Anna Li, Japp jag genomled boken. Två gånger till och med, då den togs upp som studieobjekt i en kurs jag gick om analysering och tolkning av böcker och film. Boken är skriven på samma sätt som en inbiten kommunist skulle skriva om sitt liv bland kapitalister eller nazistens bok om judarna. En svensk författare som skulle skriva en likvärdig bok i Sverige, skulle med stor sannolikhet fällas för hets mot folkgrupp. "Stackars lidande kvinna i elakt främmande land" till trotts.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-15 21:06:00
|
|
Said Sarrafpour |
Exakt, precis, perfekt, det är sant.
Filmrn gjordes bl.a för att få dåligt intryck av Iran i USA och andra delar av världen.
|
| |