Ett upprop mot rättssäkerheten

Den här tråden diskuterar artikeln Ett upprop mot rättssäkerheten.
Inlägg #1: Postat: 2002-01-08 12:13:00
erik de vahl
Om rättssäkerheten inte fungerar måste man väl kräva förändring. Man säger ju faktiskt att " Om detta kräver ny lagstiftning rekommenderar vi en sådan." Vilket jag tolkar som att man med utgångspunkt från de brister i rättsystemet som blivit uppdagade i och med göteborgskravallerna vill förbättra lagsystemet.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-08 12:45:00
Anders Svensson
Bevis förfalskas, poliser ljuger. Är det inget man ska protestera mot, eller? Jag är en av dom som tagit initiativet och jag tillhör knappast nån svensk elit. Skaffa dig kunskap innan du skriver!
Inlägg #3: Postat: 2002-01-08 12:50:00
Anders Svensson
Rättssamhället fungerar inte i Göteborg. Det är det som är poängen med uppropet. Sen, vi har nog mer fakta än du. Har läst de flesta rättegångsprotokoll, deltog i de flesta händelserna. Organiserade de stora demonstrationerna osv.
Inlägg #4: Postat: 2002-01-08 13:06:00
Stefan Holmqvist
"Med andra ord kräver de undertecknande att det vanliga rättssystemets regler på politiska grunder skall sättas ur spel " Det är möjligt men i sådant fall är det en förändring tillbaka till norm. Göteborgskravallisterna skall bestraffas likadant som de som fälls för upplopp i samband med fotboll. Politik kan utforma juridik men inte störa den jurdiska processen.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-08 13:22:00
prime
Det hela handlar om att man tycker att våld är rätt.. Så länge våldet konstant kommer från deras politiska fränder. För jag skulle aldrig tro att dom "intellektuella" skulle protestera nämnvärt om det varit deras politiska motståndare som råkat i klistret.
Inlägg #6: Postat: 2002-01-08 15:02:00
Jesper N
Precis, man borde försöka visa att domarna blev hårdare på grund av det mediala trycket istället för att själva försöka påverka domarna via media. Att fuska sig till rättssäkerhet är lika konstruktivt som att föröka kriga sig till fred eller supa sig nykter.
Laddar...