|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-08 13:05:00
|
|
Michael Lundahl |
Jo men då står du ändå kvar vid "Jag fattar inte...". De HAR köpt argumenten av någon anledning. Då finns det en förklaring... och att definera den som "De är korkade" är lite väl besserwisser-aktigt. Förståelse är rätt viktigt... om inte annat för att kunna möta debattmotståndaren på ett vettigt sätt. "Know your enemy".
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-08 13:07:00
|
|
Michael Lundahl |
Det bästa sättet att snacka omkull en meningsmotståndare är att kunna dennes argument bättre än han själv. Jag har en del kompisar som ogillar att få påringningar av religösa dörrknackare. Lösningen? Att bjuda in dem och snacka om bibeln... efter någon timma är de så bortkollrade att de aldrig kommer tillbaks.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-08 18:52:00
|
|
sus |
Det är väl bättre att kunna sina egna argument och stå för dem. Vad är det för vits med att snacka bort och kollra bort varann. Bättre att hitta ett sätt att mötas med respekt, trots meningsskiljaktigheter.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-09 00:24:00
|
|
Michael Lundahl |
sus: Det jag menar är att om man kan motståndarnas argument så kan man applicera sina egna argument för att möta motståndarens.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-09 10:48:00
|
|
sus |
Ja. Man ska helt enkelt kunna det ämne man diskuterar. Tyvärr är det ofta så att folk utgår från ett allmänt tyckande utan att faktiskt kunna ämnet. Då inträffar det tråkiga att argument baseras på exempelvis fördomar vilket i sin tur leder till en trist och snedvriden diskussion.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-09 10:49:00
|
|
sus |
Så det verkar som om du och jag är ganska ense i den här frågan!
|
| |