Den fria marknaden tar död på oss!

Inlägg #1: Postat: 2002-01-06 02:43:00
tobias
fri marknad innebär att den är fri från regleringar om jag förstått saken rätt. jag svarar med en motfråga: varför skulle inte eonomisk tillväxt kunna skapas på en reglerad marknad?
Inlägg #2: Postat: 2002-01-06 13:56:00
Mårten Millgårdh
Det är klart att ekonomisk tillväxt skapas på en fri marknad med regleringar. Vad vi nu ska kalla den. Alltså den som existerar idag. Men den starkaste ekonomiska tillväxten kommer enbart via en avreglerad marknad.
Inlägg #3: Postat: 2002-01-06 15:34:00
nihilisten
Barnarbete är alltså ok?
Mutor?
Hot?
Inlägg #4: Postat: 2002-01-06 21:43:00
Mikael Engdahl
nihilisten: Hot om kränkning av någons frihet är givetvis inte förenligt med frihet. Hot är dessutom just det som staten utövar mot aktörerna på marknaden när de reglerar den följ regeln eller så kastar vi dig i fängelse. Hot är således per defenition inte ok på en fri marknad.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-06 21:52:00
Mikael Engdahl
nihilisten: Mutaffärer är det ord vi använder om uppgörelser där säljaren säljer information eller tjänster han inte har rätt att sälja enligt ett avtal han ingått. Avtalsbrott, eller anstiftan till avtalsbrott mutor, är inte ok på en fri marknad eftersom den fria marknaden helt bygger på just frivilliga avtal mella fria parter.
Inlägg #6: Postat: 2002-01-06 21:56:00
Mikael Engdahl
nihilisten: Mutor kan dock vara helt ok i andra fall, om det t.ex. är en tulltjänsteman som mutas för att släppa in en flykting i ett land, eftersom varken staten eller någon annan kan bestämma var mäniskor får bo det är nämligen en inskränkning av mänsikans frihet.
Inlägg #7: Postat: 2002-01-06 22:04:00
Mikael Engdahl
nihilisten: Föräldrar som skickar sina barn på arbete gör inte det för att de är elaka, utan tvärtom för att de bedömmer att det är bättre för barnet att arbeta då det kanske inte skulle få någon mat annars.
Inlägg #8: Postat: 2002-01-06 22:08:00
Mikael Engdahl
nihilisten: Så eftersom varken du eller jag tycker att det är speciellt sympatiskt med barnarbete, är det kanske dags för de länder där barnarbete förekommer att införa lite fria marknader, så att de kan få den ekonomiska tillväxt som krävs för att föräldrarna inte längre ska behöva skicka sina barn till skofabriken. Du och jag kan också hjälpa barnen genom att köpa varorna de tillverkar. På så sätt kanske deras barn slipper arbeta.
Laddar...