|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-05 17:09:00
|
|
Anna |
hm. känns som en sån där artikel utan egentliga argument, skriven mest för att få uppmärksamhet. Det är alltid häftigt att kritisera något som de allra flesta tycker om.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-05 21:06:00
|
|
Olof Öberg |
Läs boken istället. Den är mycket bra om du håller dig undan Ohlmarks "översättning". Filmen å andra sidan är bara dålig. Oavsett om man struntar i de förändringar motiverade och i de flesta fall omotiverade som Peter Jackson har gjort eller inte så är det en dålig film. Ungefär samma klass som The Phantom Menace. Handlingen från boken och utvecklandet av karaktärerna har kapats bort för att göra plats för utdragna stridsscener istället. En stor besvikelse med andra ord.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-05 21:16:00
|
|
Frusciante_fan |
"Jag har förvisso inte läst böckerna, men de som har det säger att filmen är bättre."
De som läst böckerna och tycker att filmen är bättre, hur många är det? De flesta jag känner, som sett filmen tycker att boken är mycket bättre än filmen. Och jag har läst många kommentarer i forum och liknande. Läs böckerna. I de flesta fall är filmerna sämre än de böcker de är baserade på.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-05 23:49:00
|
|
erik de vahl |
Jag tror att det där med fantasy är en åldersgrej. Det är svårt för en äldre hjärna att kunna byta verklighet. Dom säger nått om det där i Matrix. De befriar inte folk över 20 eller nått. Jag tycker mest synd om dig.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-06 01:20:00
|
|
Jossan |
Jag tycker att filmen är något av det bästa som gjorts i filmväg, dvs av de filmer jag sett själv. Men det kan ju också bero på mina förväntningar. Och om man som ytlig filmåskådare bara riktar in sig på den karga ytan så förstår jag att det inte kan vara många filmer som passerar som bra. Men om man söker sig djupare så kan man tillochmed hitta sina egna tankar invävda i historien. Börja läs. Börja använd din fantasi. Det kan behövas...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-06 02:44:00
|
|
suz |
så jäkla dålig var den inte, men läs böckerna och bli uppslukad av tolkien,,
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-06 14:13:00
|
|
Jonas E |
Nu har du en poäng här, nämligen att det handlar om smak. Jag som gillar fantasy och sci fi ser och läser nästan vad som helst inom området. Sen om det är bra eller dåligt, tja det är i vart fall fantasy eller sci fi. Visst det kan vara bättre eller sämre fantasy, men om man inte gillar fantasy, så är verket ett slöseri med tid.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-06 22:34:00
|
|
Muppet |
Filmen gick lite för fort. Böckerna är bra mycket djupare och bättre.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-08 12:33:00
|
|
Christian Hasselberg |
Du säger ju själv att du inte gillar fantasy-genren så varför tar du dig ens tid att bli beviken eller att klaga?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-01-08 16:33:00
|
|
Juanita Gina Zanetti |
Måste medge att den var bra. Tre timmar gick så fort, den var bra. Helt otroligt, jag vet inte vad jag ska säga. Den var bra och jag ser fram emot de två andra delarna.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-01-09 19:18:00
|
|
Thomas Tjärnberg |
Varför såg du filmen om du inte är "någon fantasyfantast"? För övrigt måste jag säga att böckerna så klart är bättre än filmen, som iofs också är väldigt bra. Men "smaken är som röven kluven", som vi säger hemma i Mora...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-01-10 16:55:00
|
|
Jonas |
Synd om dig. Det är det enda jag kan säga.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-01-12 03:51:00
|
|
Sanningen |
Fullständigt värdelös kommentar. Du har inte ens presterat en enda motivering till varför filmen är dålig.
|
| |