Inlägg #1: Postat: 2002-01-05 09:30:00
|
AMN |
det är klart att det inte är. jag hatar inte majoriteten av världens befolkning. läs artikeln en gång till och försök förstå vad det var jag ville göra er uppmärksamma på. du verkar ha missat hela poängen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-05 13:32:00
|
solen |
jag menade inte att du hatar mänskligheten, du beskriver bara ett fenomen. Jag syftade på den unge kille du beskrev som man skulle förstå. Vad jag menar är att dessa felkopplingar inte fastnar så enkelt som vid hudfärg, grunden läggs någon annanstans och du snuddade vid det när du skrev att vissa grupper av människor skildras oftare på ofördelaktigt sätt än andra.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-05 13:35:00
|
solen |
Jag förstår vidare att du menar att vi alla generaliserar vilket vi också gör, just för att kunna förstå vår omgivning och det har väl ändå evolutionen skött rätt bra. Annars skulle vi inte orka med så mycket nytt varje dag tror jag i alla fall.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-05 13:39:00
|
solen |
Jag reagerade mest på att du skrev att du hatade mänsklighetenironi kanske?, något som jag tycker är lite fånigt. MAn kan kämpa emot, men varför bli så arg om det är något man inte kanrå för, om det är något man fötts med? Det är väl därför jag så hastigt skrev ner min reaktion och inte utvecklade den vidare.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-05 13:40:00
|
solen |
Det finns så mycket att hata i så fall; men visst är fördomarna grunden till oerhört många problem. Det är intressant att starta en debatt i detta eftersom man lätt reagerar utan att tänka efter och det är ett stort ansvar att inte bli för kognitivt lat. Och det är alltid hedersvärt att försöka ruska om våra tillrättalagda funderingar
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-05 13:41:00
|
solen |
Men varför be om ursäkt? kanske var ironiskt det med? Det tycker jag inte att du ska göra i vilket fall som helst. Fast å andra sidan. Det var inte hela världen...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-05 15:51:00
|
AMN |
det jag reagerade på var att du verkade få det till att jag hatade majoriteten av jordens befolkning jag hatade alla som inte var svenskar. något som absolut var helt fel, och precis motsatsen till vad jag vill visa med artikeln.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-05 15:52:00
|
AMN |
men jag har en otroligt negativ människosyn, inte bara på grund av att vi människor är såpass fördomsfulla utan av flera andra anledningar som jag kanske tar upp i senare artiklar. Och jag ber alltid om ursäkt när jag av misstag gör något som jag vet är fel. tex råkar stöta till någon, eller som i det här fallet, har ofrivilliga fördomar om folk som säkert är hur trevliga som helst.
|
|