Snälla förlåt mig, jag är rasist

Inlägg #1: Postat: 2002-01-05 16:02:00
Anna Maria Nilsson
Precis. brott är ett underklassproblem, inte ett invandrarproblem. Men tyvärr tar inte fördomsfulla människor hänsyn till sånt när de fördömer. Inte fan går ungarna till en välbetald ericssonchef ut och rånar någon. Inte fan går Koffi Annans barn ut och rånar någon heller.
Inlägg #2: Postat: 2002-01-06 05:33:00
ris
Nej, fördomsfulla människor tar hänsyn till det. Men det finns ej fördomsfulla människor, som tar hänsyn till det. Alltså stämmer inte din teori om att den som säger att han inte är rasist ljuger.
Inlägg #3: Postat: 2002-01-06 05:35:00
ris
det är fel tid på dygnet... "tar inte hänsyn till det", ska det alltså stå i den första meningen. och i den andra är "ej" bestämning till "fördomsfull".
Inlägg #4: Postat: 2002-01-06 17:47:00
AMN
nja, det beror på vad man menar med rasist. alla har fördomar, det går tyvärr inte att komma ifrån. men rasism behöver inte nödvändigtvis beteckna en kamp vita-svarta. rasism finns i många former, något som många människor är omedvetna om. det finns många olika folkslag, och alla har fördomar om varandra. turkar har tex, ofta fördomar om araber och så vidare.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-06 17:50:00
AMN
för det inte sagt att alla turkar hatar araber eller något liknande. jag vill bara poängtera att det finns motsättningar mellan många olika kulturer och situationen har varit sådan i alla tider. det hinduiska kastsystemet var från början ett sätt att diskriminera människor från södra indien eftersom landet hade tagits över av kulturer ifrån norr.
Laddar...