|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-04 16:39:00
|
|
Mikael Svensson |
Ökad konsumtion och ökad tillväxt leder OCKSÅ till förbättrade miljöverktyg och regleringar och fiffig teknisk apparatur som minskar miljöslitaget. Vilken del av detta är oklart?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-04 21:34:00
|
|
tobias |
miljöverktyg och regleringar är ju bara en bieffekt, det vore väl bättre att slippa dessa regleringar helt? den mesta av den "fiffiga" tekniska apparaturen idag har inte lett till några revolutionerande miljöbesparingar, men skulle iofs i teorin kanske göra det, men det är ett annat problem.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-04 21:48:00
|
|
Mikael Svensson |
Fråga människorna i tredje världen...de vill säkert slippa denna "onda" tillväxt också. De trivs nog bra i sin fattigdom.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-05 00:26:00
|
|
Oskar |
Ville bara upplysa om att jag ogillar att tillväxt nämns som synonym till lycka, välstånd och god livskvalité.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-05 00:57:00
|
|
Mikael Svensson |
Att ni, som sitter här i väst, har mage att påstå sådant? Givetvis är det förmodligen knappast så att vi i Sverige blir automatiskt lyckligare av att få en tusenlapp mer i plånboken eller att sveriges bnp ökar med 3. Men vidga era vyer: det handlar framförallt om människor i länder där man inte har tillräckligt med mat, sjukvård och andra nödvändigheter. För dessa människor är ekonomisk tillväxt något som ger "lycka".
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-05 02:11:00
|
|
tobias |
det finns ganska många andra sätt att lösa problemen i tredje världen än att producera och konsumera så mycket som möjligt. det tror jag bara skyndar på saker och ting. köttindustrin är ett utmärkt exempel på varför dina tankegångar inte fungerar. måste kanske utveckla mig i nån artikel om jag orkar.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-05 13:35:00
|
|
Mikael Svensson |
Tobias, snälla du, att höja den ekonomiska standarden FÖRUTSÄTTER ekonomisk tillväxt, annars kan den som sagt inte öka. Det är en praktisk och teoretisk omöjlighet. Eller hur ska vi lösa deras problem med svält och sjukdomar, utan ekonomiska resurser?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-05 14:21:00
|
|
Somos |
Tobias: Vad är din lösning, omfördelning? Nja...du kan ju förgå med gott exempel, sälja allt du äger och flytta ut i ett tält och skänka alla dina pengar till U-länderna. Det gör världen säkerligen mycket bättre.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-01-07 13:41:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Oskar. Du vet inte hur rätt du har. Konsumption, välstånd och tillväxt är västliga mantran som leder bort från glädje och livslust. Hade vi i väst inte haft så bråttom att ödelägga andra kulturer och civilisationer för den frihandel som MS sitter och vurmar för hade vi kunnat lära oss något annat än att äta pengar. Pity.
|
| |