Ingen plats för "mjuka" killar?

Inlägg #1: Postat: 2002-01-03 15:03:00
Flemens
Han sa också i Thomas Ev.: "Jesus sade: Människorna kanske tror att jag har kommit för att bringa frid i världen. De vet inte att jag har kommit för att bringa söndring i världen, eld, svärd och krig. Ty det skall finnas fem i ett hus, och tre skall stå mot två och två mot tre; fader mot son och son mot fader. Och var och en skall stå ensam" Hur mycket kan man lita på en så? Eller hur var det nu? Man skulle ju förstå att han pratade symboliskt?
Inlägg #2: Postat: 2002-01-03 15:17:00
Flemens
En annan godbit, som passar artikeln:"Simon Petrus sade till honom: Låt inte Maria vara bland oss. Kvinnor är inte värdiga Livet.
Jesus sade: Se, jag skall själv leda henne för att göra en man av henne, så att också hon kan bli en levande ande lik er män. Ty varje kvinna som gör sig själv till man skall komma in i himmelriket. "
Inlägg #3: Postat: 2002-01-03 15:59:00
Per
Ang. Svar 1: Jag tror att han syftar på kristendomen som skulle följa. Korstågen i kristendomens namn, oron i Irland, osv, vilket Jesus menar att han är orsaken till. Och att de som väljer Jesus ibland också måste välja bort sin famlij. Men jag tror definitivt inte att han ville orsaka allt detta.
Inlägg #4: Postat: 2002-01-03 16:02:00
Per
Ang. Svar 2: Ja, så där såg kvinnosynen ut på den tiden. Simon Petrus tyckte inte att hon borde få följa Jesus, men det tyckte däremot Jesus.
Inlägg #5: Postat: 2002-01-03 16:32:00
Daniel
"varje kvinna som gör sig själv till man skall komma in i himmelriket. "
HA HA HA ! Ännu ett lustigt citat att be bibeltolkarna förklara.
Inlägg #6: Postat: 2002-01-03 16:40:00
Anna Li
Ja, det har skrivits mycket skit genom tiderna och en del av det har uppenbarligen kommit med i bibeln!
Laddar...