|
Inlägg #1: Postat: 2002-01-03 14:36:00
|
|
Anders Linnard |
Jag menar att ekonomin inte står utanför demokratin, utan är den viktigaste komponenten i den. Det betyder att vi inte har en demokrati värd namnet förrän vi har demokrati i produktionsledet.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-01-03 14:52:00
|
|
Jesper N |
Anders:
Betyder demokrati i produktionsledet statligt eller kommunalt ägande, eller menar du att man bara skulle vara delägare i den fabrik man arbetar?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-01-04 10:43:00
|
|
Anders Linnard |
Alla tre är ju någon form av demokratisering, men jag skulle föredra det sistnämnda. För mig handlar det egentligen inte om en autonom fabrik som ägs av arbetarna, utan en snarare en platt federal struktur med arbetarägdproduktion. I detta innefattas även de som inte arbetar på plats i fabriken, mao mer eller mindre hela samhället.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-01-04 11:07:00
|
|
Jesper N |
En snygg modell, men jag har mycket svårt att se hur fåmansföretag skulle kunna växa till arbetarägda kollektiv utan att någon myndighetsliknande instution gick in och begränsade grundarnas ägarandel. Att en sådan myndighet skulle bädda för maktmissbruk tror jag vi är överens om, men det kanske finns andra vägar att gå?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-04 15:16:00
|
|
Anders Linnard |
Jag är inte fanatisk vad det gäller fåmansföretag eller hur man ska utforma sådana. Problemen vi har idag bygger på extrema ekonomiska maktkoncentrationer. Den dag vi kommer till att hantera endast små ekonomiska enheter, så har vi kommit långt. Å andra sidan har jag svårt att se vad som är problemet med ägarkollektiv.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-07 14:06:00
|
|
Jesper N |
Problemet är inte hur ett ägarkollektiv skall kunna styra ett företag, problemet är hur kollektivet skall växa fram. Det är ju inte på något vis förbjudet idag, så det måste ju finnas någon anledning til att kollektivt ägda företag knappt finns. Om man kan stimulera till kollektivt ägande utan förmyndares inblandning så är jag med på idé
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-08 15:04:00
|
|
Anders linnard |
Det finns massor med kollektivt ägda företag, fast kollektiven är rätt rika och uteslutande. Därtill finns det massvis med andra kooperativ och kollektiv också, så det känns konstigt att du säger på det här viset. Däremot är ju inte storföretagen kollektivägda i den bemärkelse du menar, vilket ju inte är så konstigt med tanke på vad som krävs för att bli ett storföretag rent ekonomiskt.
|
| |