Simsalabim, demokrati-trolleri!

Inlägg #1: Postat: 2001-12-30 02:44:00
Alex
"Men det är en sån fin och gammal tradition" säger sinnesslöa gamla kärringar. Jaha? Det är en ännu äldre och enligt min åsikt och bra mycket finare tradition att VÄLJA en kung. Sverige fick inte ärftlig tronföljd förrän Gustav "Slaktarn" Eriksson bestämde det.
Inlägg #2: Postat: 2001-12-30 02:49:00
Alex
Många verkar tro att man har att välja mellan kung eller president, men jag vill gärna påpeka att det inte finns något hinder för en statsminister att vara statschef. Tänk så mycket pengar staten skulle kunna spara såklart finns det hinder IDAG, men riksdagen stiftar lagar och kan bestäma vad fan som helst.
Inlägg #3: Postat: 2001-12-30 02:53:00
Alex
Kungen sägs göra bra PR för Sverige skulle väl gått under det första inlägget, men men.... Jaha? Och? Skulle inte en demokratiskt tillsatt person kunna göra ett minst lika bra jobb? Antagligen mycket bättre eftersom han/hon tillsätts efter sina meriter snarare än sina gener.
Inlägg #4: Postat: 2001-12-30 02:59:00
Alex
Så, avslutningsvis, har vi tre tänkbara alternativ när vi gör oss av med demokratins sista avskrädeshög:

1. Låt statsministern, vem det nu vara månde, bli statschef om det behövs någon överhuvudtaget.

2. En politiskt tillsatt eller folkvald president tar över Carl Gustavs jobb.

3. Kalla ovan nämnda president för kung istället. Det hade varit ganska skoj och himla orginellt.
Inlägg #5: Postat: 2001-12-30 03:01:00
Alex
Avslutar med ett utdrag ur Vilhelm Mobergs "Därför är jag republikan":

"Jag har sett högt bildade personer, som i andra sammanhang har ådagalagt intelligens, mista sin mänskliga värdighet inför en kunglig person: I närvaro av en medlem av kungahuset har de alldeles tappat koncepterna och stått där som förvandlade och stammat i förvirring och betett sig på ett sätt som närmast kan kallas fjantigt. forts
Inlägg #6: Postat: 2001-12-30 03:02:00
Alex
forts
Kungadömet frammanar och utvecklar några av människans mest förödmjukande egenskaper: begäret att stå i gunst hos de höga, ivern att få umgås med dem, tjänstvilligheten till varje pris, den börja ryggen inför överheten."

Alex, skåning, europé och moderat
Laddar...