|
Inlägg #1: Postat: 2001-12-29 12:56:00
|
|
Mc G |
Opps. Skev fel artikelförfattares namn!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-29 14:02:00
|
|
Somos |
Vad är det som är så fel med det?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-29 15:02:00
|
|
Nils |
En av mina grannar blandar Oboypulver med vatten. Det är inte gott men det går. Precis som kommunismen, det går - men det är för bövelen inte bra, och inte meningen. Dessutom är det äckligt - precis som kommunismen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-29 16:14:00
|
|
Jonas |
Somos > det är fel därför att nazism och kommunism är två skilda ideologier som utgår från skilda grundvärderingar och siktar mot helt skilda mål. Att de under historiens gång har kommit att likna varandra vad gäller det praktiska utövandet är en anna sak; det innebär inte att ideologierna som sådana är lika.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-01-03 16:06:00
|
|
Niklas |
Båda är kollektivistiska planekonomiska och är vad Koestler kallade "slutna system", alltså anser sig kunna förklara allt och ge lösning på allt. Med andra ord totalitära, så att utfallen historiskt blev så snarlika är inte någon slump.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-01-04 18:37:00
|
|
prime |
Man behöver kanske inte likställa kommunism med nazism för att se kommunismens förtryck och vidriga historia med folkmord och massavrättningar. Om man vägrar se den historian så är man ju inte bättre än de idioter som påstår att Förintelsen aldrig skett.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-01-09 17:34:00
|
|
Jonas |
Niklas > du har fel. men du har rätt om man med kommunsim menar den sovjetiska modellen. Vilket jag, och många med mig, inte gör. Du får heller inte glömma de skilda syftena - kommunismen syftar till statens och klassernas avskaffande alltså en total maktjämlikhet, nazismen vill ge all makt åt en ledare samt rensa ut alla raser utom "härskarrasen".
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-09 17:36:00
|
|
Jonas |
prime > du, liksom så många andra, blandar ogenerat ihop "kommunismens historia" med "Sovjetunionens historia". Det är sovjetstaten som har begått massavrättningar och utövat förtryck - inte kommunismen.
|
| |