|
Inlägg #21: Postat: 2001-12-30 16:51:00
|
|
Ali Esbati - uppmaning och tack |
Wooha. Du borde skriva filmrecensioner. Tack för sammanfattningen av skriften. Nu förstår jag mycket bättre. Får han tjejen i slutet också?
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2001-12-30 18:22:00
|
|
Johan Ekvall |
Och där tog tydligen unge herr Esbatis argument helt slut.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2001-12-30 19:28:00
|
|
Ali Esbati |
Snarare mitt tålamod med att SS fortsätter skriva exakt samma sak samt till slut excelerar med en helt makalös kortversion av den Marxtext han citerar ur, men, fortfarande, inte förstår. Jag tror att den som vill förstå det historiska sammanhanget är klok nog att söka sig till den kunskapen. Jag gav några hints. Om judefrågan finns, om jag inte minns fel, utgiven på svenska i samlingen Människans frigörelse Marx ungdomsskrifter, red. Sven Erik Liedman.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2001-12-31 03:02:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 21 & 23 |
Nu önsketänker du igen. Det var faktiskt i svar 20 första gången jag påpekade att Marx använder judehatet som verktyg i ett försök att skrämma bort kristna från kapitalism. Och denna tanke ville du av någon speciell orsak uppenbarligen inte att vi skulle fördjupa oss i, din besynnerliga vurm för att svamla friskt till trots.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2002-01-06 12:45:00
|
|
Martin |
Men herre anamma, Sirén. Esbati kör över dig å det tyngsta, och du bara maler på i samma hjulspår och verkar därtill nöjd med resultatet. Prova att iallafall försöka se andra personers argument...
Som tips till nästa artikel vill jag gärna att du bevisar att Tage Danielsson är nazist.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2002-01-07 11:44:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 25 |
Säger du det? Så pass? Nå, förklara då för oss vad du tror att det betyder att Marx judekommentarer i själva verket "är en beskrivning som i någon mån korresponderar med Webers syn på protestentatismens roll för kapitalismens utveckling. Skillnaden är att Marx delvis vänder på relationen. Placerar religionen på materiell grund - eller snarare i dialektisk samverkan." Vad är innebörden av Esbatis ramsa, och på vilket sätt nullifierar den Marx rasism? Nåå?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2002-06-26 00:56:00
|
|
erik andersson |
som i all marxism antar jag trots att jag inte läst texten att han försöker analysera och sätta in saker i detta fall judendomen i sitt historiska sammanhang.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2002-06-26 01:00:00
|
|
erik igen |
vidare verkar det om att ali iofs skriver på en hög nivå, kanske för hög och komplicerad, men att du inte diskuterar med honom utan citerar om och om igen. jag tror det är så lätt som att du itne förstår vad han försöker säga. om du hade läst marx kanske det hade varit enklare...
|
| |