Inlägg #1: Postat: 2001-12-24 22:24:00
|
tobias igen |
gällande pratet om niggrer så är jag övertygad om att de flesta hade liknande åsikter om afrikaner och svarta på den tiden, det var ingen politisk ståndpunkt utan man trodde ganska länge att t.ex. afrikaner var ett lägre stående folk/vildar pga de inte kommit lika långt i samhällsutvecklingen som europeer. jag skulle kunna leta upp en stor bunt högerfolk från den tiden som också var antisemiter och rasister om du tvivlar...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-25 00:15:00
|
Andreas |
Marx klargjorde också i "om judefrågan" att det var "den världsliga juden" han kritiserade och inte det semitiska ursprunget eller den judiska religionen. Min tolkning är att han syftade på judarnas traditionella kapitalistroll i Europa Från den tid då låneverksamhet ansågs ofint av kyrkan och därför blev judarnas gebit, i kombination med att de inte fick äga jord. Och visst, Marx var knappast mindre rasist än genomsnittet vid denna tid.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-26 00:12:00
|
Samuel Sirén svar till Tobias och Andreas |
Även om Marx "bara" var "normalt rasistisk" för sin tid, kullkastar likväl hans rasism det gängse liturgiska nonsenspåståendet från vänsterhåll att marxismen per definition är anti-rasistisk.
|
|