Karl Marx - rasistisk judehatare

Inlägg #1: Postat: 2001-12-25 01:15:00
Leenus
Jag ska nog förklara mig lite. Rasism och antisemitism är inte irrelevant, men Marx kan ha varit hur mkt rasist som helst, det gör inte att dagens vänster har någonting med rasism att göra som skribenten antyder.
Inlägg #2: Postat: 2001-12-26 00:09:00
Samuel Sirén
Ja, visst bär artikeln prägel av "guilt by association", det vora ju givetvis fullkomligt orimligt att förneka. Å andra sidan är denna association inte speciellt opåkallad: Vänstern påstår ju ofta, på fullt allvar, sådant som att marxism och kommunism är "vetenskap" och "definitionsmässig anti-rasism". Detta är förstås komplett nonsens, en liturgisk ramsa. Denna liturgiska nonsensramsa går ju dock att bemöta med uttryckligen påpekandet att Marx själv faktiskt var en rasist av guds nåde.
Inlägg #3: Postat: 2002-01-04 15:50:00
Stefan Holmqvist
Jag instämmer med Leenus. Det här historiepolitiska kvacksalveriet har ingen betydelse i dag. Vänstern gör däremot urskillnad på raser i dag. Exempel på det hittar man när de diskuterar tredje världen som alltid är utsugna, oförmögna till handel, analfabeter och fulkommligt omotagliga för någon utveckling. Det är som om de inte kan ta ansvar. Vad är det om inte att döma på förhand och ha fördomar om en annan människa?
Inlägg #4: Postat: 2002-01-05 00:06:00
Samuel Sirén svar på svar 3
Det har förstås ganska väsentlig betydelse när ordet "högerextremism" används för "guilt by association" riktad mot liberaler.
Laddar...