Egoism är allt vi har

Inlägg #1: Postat: 2001-12-23 13:35:00
Arvid Jurjaks
Kan så vara... Man kan ändå påstå att egoismen har ett lika stort utrymme hos alla individer. Skillnaden ligger i hur den yttrar sig då de flesta gör vad de gör för att de mår bra av det... Om detta betyder att de måste hjälpa andra människor gör dem egentligen inte till mindre egoister.
Inlägg #2: Postat: 2001-12-23 15:02:00
Andreas
Altruistiskt beteende finns även hos andra djur. Men om man som jag menar att djurs tankar och intentioner är processer i deras hjärnor, så är det meningslöst att tala om altruistiska intentioner.
Inlägg #3: Postat: 2001-12-24 14:30:00
Philip
Det handlar om perspektiv, står man på en kartong så ser man inte mycket av världen. Kartongen är dessutom inte stabil och riskerar att rasa ihop om vi blir tyngre. Då kartongen inte längre håller för att stå på kommer vi att rikta blickarna uppåt.
Inlägg #4: Postat: 2001-12-24 14:56:00
Philip
Livet består av energi, dessa energier är ursprunget till de processer som du nämner. Varför är det meningslöst att prata om alturism i dessa samanhang? Det finns mycket man inte får svar på genom att studera processer. Det materialistiska synsättet är enligt mig trångsynt, de områden som är av andlig karaktär går inte att förklara genom att studera processer av processer.
Inlägg #5: Postat: 2001-12-25 23:24:00
Andreas
Ett materialistiskt synsätt förklarar inte allt, men det antar inte heller sådant som inte kan studeras vetenskapligt. Det jag menar är att detta synsätt bjuder på ett slags teodiceproblem: Om alla viljestyrda handlingar har sin grund i djurets hjärna, då måste en sådan handling motiveras av något i hjärnan. På någon nivå måste handlingen motiveras egoistiskt.
Laddar...