|
Inlägg #1: Postat: 2001-12-19 23:12:00
|
|
Samuel Sirén |
Nja, jag förespråkar kapitalism, demokrati, rättsstat, socialt skyddsnät och viss övrig offentlig sektor inkluderande t.ex. vägbyggen, samt sådant som skola, vård och omsorg för dem som inte föredrar privata alternativ. Och detta är väl inte riktigt vad man normalt menar med "laissez-faire"?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-20 16:52:00
|
|
hugo |
Helt riktigt. Var färgad av din första artikel som jag nog fortfarande tycker drar åt det extrema, intoleranta hållet. Den kanske inte gav det intryck du hade tänkt dig.
Delar inte din hänförelse över marknaden men i praktiken blir skillnaden oss emellan nog inte så där väldigt stor.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-20 16:58:00
|
|
hugo |
Tänker dock envisas med att Attac bedriver en kritik som ryms inom ramen för kapitalism, demokrati, rättsstat mm. Har du några konkreta exempel på motsatsen? Tobinskatten räcker inte!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-20 17:35:00
|
|
Samuel Sirén |
Är uttryckligen intorelant mot enfald och mot illvilja. Attac är från början en fransk organisation MOT frihandel. Man springer de franska böndernas och protektionisternas ärenden, och lurar i en massa monumentalt enfaldiga vänstermänniskor som snällt låter sig luras att man i själva verket vill hjälpa se svältande massorna i tredje världen -- vilka i själva verket är de stora förlorarna då det införs strafftullar o.dyl. Detta gäller även strafftullar på pengar.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-12-20 17:37:00
|
|
Samuel Sirén forts |
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-12-20 21:59:00
|
|
Hugo, svar på 5 |
Ja, jag håller med. Det finns alltid objektiva grunder för marknadens agerande, åtminstone på lång sikt. Men mitt intryck är att valutamarknaderna blivit mer instabila under nittitalet med ett flertal plötsligt uppseglande svåra finans- och valutakriser. Du menar att alla dessa är tillfälliga effekter av sprängda regleringsbubblor, eller?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-12-20 22:00:00
|
|
Hugo, forts |
En allmänt förekommande uppfattning är annars att avreglerade marknader reagerar mycket snabbare och därmed blir mer oförutsägbara, med allvarliga konsekvenser för små ekonomier. En Tobinskatt skulle verka dämpande utan några tvärstopp. Självklart är europeiska och andra finansiella centra mot detta eftersom de skulle förlora en massa pengar men innebär det automatiskt att världen förlorar?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-12-20 23:01:00
|
|
Hugo, svar på 4 |
Är inte med i ditt totala fördömande av Attac. Svenska Attacs programförklaring är lång och mycket av den ställer jag faktiskt upp på. Mycket riktigt, dock: inte ett ord om vår europeiska protektionism och därmed mister man det mesta av trovärdigheten när det gäller engagemanget i U-världen. Tittar man på diskussionerna visar det sig också att de franska grundarna verkar ha en milt sagt knepig syn på världen.
Men åtskilliga av de svenska medlemmarna är medvetna om båda de ovanstående problemen.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-12-20 23:04:00
|
|
Hugo, forts |
Det jag gillar med Attac är inte deras förföriska programförklaring utan att det är ett diskussionsforum för samhällskritik från vänster. En hel del är ju dumt som man kan förvänta sig men inte allt. Attac skulle kunna vara en del i något jag saknar i Sverige, nämligen debatt mellan oliktänkande. Idag existerar knappast det. Vänstern häckar på kultursidorna och högern på ekonomisidorna och aldrig, aldrig mötas de två i ett konstruktivt utbyte av åsikter.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2001-12-20 23:06:00
|
|
Hugo, forts |
Det blir bara en meningslös diarré av invektiv som jag är trött på. Ett aktuellt exempel är debatten om terrorismens orsaker, som påbörjades när man från vänster menade att USA fick "skylla sig självt". Istället för att utveckla diskussionen och peka på andra mer rimliga förklaringar valde då samtliga inlägg från högerhåll som jag har sett att slita sina meningsmotståndare i stycken för att de överhuvudtaget vågade ställa frågan "varför". Det här är för långt men det ger jag tusan i.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2001-12-20 23:36:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 6-7 |
Har ingen aning om vad "alla" valutakriser beror på. Avreglerade marknader reagerar framför allt mera SYNLIGT, till politikernas missnöje. De stora "förödande" rörelser som uppstår, uppstår när det finns fundamentala orsaker, och då hjälper inga försök att artificiellt styra kursen. Däremot skulle regleringar innebära att varningssignalerna inte skulle synas i tid. Och detta gillar förstås odugliga politiker, som skulle slippa bli "betygsatta i realtid" av marknaden.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2001-12-20 23:39:00
|
|
Samuel Sirén svar på 8-9 |
Jaha, men jag betraktar alltså Attac som ett gäng kompletta dumskallar som medvetet eller omedvetet springer ett gäng ömkliga franska protektionisters ärenden, och till råga på allt har mage att påstå att de gör det för u-ländernas skull, när det UTTRYCKLIGEN är u-länderna som förlorar mest på tullar och andra handelshinder. Nej, FY FAN för Attac!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2001-12-21 09:45:00
|
|
Hugo |
Ok, vi får väl vara överens om att vara oense om det. Jag har en något mer nyanserad syn på Attac. Men du bygger ditt överdrivna resonemang på en kärna av sanning, det medger jag.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2001-12-21 11:39:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 13 |
Nej, det är jag som har en "nyanserad" syn. Din syn är beklagligtvis färgad av att du påverkats av Attacs vilseledande propaganda.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2001-12-21 14:34:00
|
|
Stefan Holmqvist |
Hugo & SS: När ni firat jul och tagit det lugnt, öppnat klapparna och smuttat upp glöggen och ni är utvilade så ta gärna en titt på det ni skrivit lite från distans.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2001-12-21 20:07:00
|
|
Hugo |
Nej det är JAG som har en mer nyanserad syn! Och min pappa är starkare än din pappa!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2001-12-21 22:23:00
|
|
Samuel Sirén svar på svar 16 |
Det där är en vanföreställning.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2001-12-22 14:06:00