Ähum, kapitalism är ju just frihet!

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2001-12-20 23:29:00
Linus L
Vad däremot inte är fantasier är utsugandet som pågår. Samuel, du kan ju inte på fullaste allvar påstå att folket, staten och de rättsliga instutionerna de tre viktigaste sakerna till ett demokratiskt samhälle får del av pengarna cash corp:sen i t ex afrika drar in?
Inlägg #22: Postat: 2001-12-20 23:31:00
Linus L
forts EU har lagar som förbjuder oss från att köpa in något annat än råvaror i andra länder. Och om du pluggat din samhällsekonomi vet du att det är på förädlingen av en vara man tjänar pengar på. Allt för att gynna oss själva och trycka ner andra. Det är inte propaganda. Det är fakta.
Inlägg #23: Postat: 2001-12-20 23:50:00
Samuel Sirén svar på 21-22
Om du med "utsugningen" menar _tullarna_ mot tredje världen håller jag förstås till 100 med dig om att de är alldeles förfärligt omoraliska av flera skäl, men det är inte det som vänstern normalt brukar avse med "utsugning". Det är faktiskt en glad överraskning att du här kritiserar ur ett frihandelsperspektiv! I allmänhet brukar ju vänstern, i skepnad av fackföreningar o.dyl., vara stora anhängare av protektionism och andra sorts handelshinder -- både vad varor och kapital beträffar.
Inlägg #24: Postat: 2001-12-21 02:18:00
Linus L
Nu råkar det iofs vara så att jag inte är vänster. Men för mig är EU-tullarna bra exempel på vad kapitalism kan skapa. Detta i sin tur skapar ett samhälle vars medborgare lever på andra.
Inlägg #25: Postat: 2001-12-21 02:21:00
Linus L
Och jag vet inte. Jag skulle inte kalla det frihet. Frihet för oss, perhaps, men för alla?
Inlägg #26: Postat: 2001-12-21 07:29:00
Samuel Sirén svar på svar 24-25
Om du på fullt allvar tror att tullar och handelshinder är specifikt för "kapitalism" får du nog studera vår omvärld lite noggrannare: Det är normalt "högern" som vill ha frihandel och "vänstern" speciellt fackföreningar och stenkastande extremvänster som vill ha regleringar, både vad beträffar varor och kapital. Och du kan ju fundera en stund på hur högt frihandel står i kurs t.ex. på Kuba och i Nordkorea.
Inlägg #27: Postat: 2001-12-21 18:07:00
katarina
normalt,njae:både SIDA, vänsterpartiet, socialdemokraterna och svenska attac vill avveckla den rika världens tex EUtullhinder.Det vill tex Johan Norberg också.Men inte moderaterna.
Inlägg #28: Postat: 2001-12-21 18:57:00
Samuel Sirén svar på svar 27
Att "svenska" Attac av opportunistiska skäl tonar ner det öppet potektionistiska budskapet är tämligen ovidkommande: Attac är från början en fransk protektionistisk lobby. Att svenska Attac vill "avveckla" EUs tullhinder är väl knappast heller alldeles riktigt: Professor Örjan Appelqvist från svenska Attac lär t.ex. vid en debatt ha sagt sig "i princip" vara för frihandel, men ÄNDÅ vilja behålla EUs tullar och subventioner på t.ex. sockerbetor. Husbonden från Frankrike rycker i kopplet.
Inlägg #29: Postat: 2001-12-22 14:45:00
Hugo
Jaha, men vad har du att säga om SIDA, vänsterpartiet, socialdemokraterna, Johan Norberg och moderaterna?
Inlägg #30: Postat: 2001-12-22 15:00:00
Samuel Sirén svar på svar 29
Alla som på riktigt är för frihandel håller jag givetvis med om just den saken. Exakt hur mycket frihandel sossarna och kommunisterna är för i praktiken är dock tills vidare oklart.
Inlägg #31: Postat: 2001-12-22 15:13:00
Hugo
Linus, om du studerar östasiens ekonomiska utveckling sedan WW2 kommer du nog att finna att lönerna stigit och välståndet spritt sig i takt med att befolkningens produktivitet stigit. Ett företag som av moraliska skäl höjde lönerna skulle snabbt sluta vara framgångsrikt. Inkomstfördelningen på Taiwan 1990 var förresten betydligt jämnare än i Sverige samma år.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...