Ähum, kapitalism är ju just frihet!

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2001-12-19 20:32:00
Bertram
Linus >> Någon måste se någon mening med att uppfinna saker, starta företag, investera m.m. Du underskattar den för många de flesta? motiverande faktorn att investera i eller starta företag - personlig vinning, ekonomisk såväl som trivselmässig. Ägarna tar alltid en stor risk och om det går bra tjänar de på det, går det dåligt förlorar de allt de satsat. Friskt vågat...
Inlägg #22: Postat: 2001-12-19 20:45:00
Linus Gustafsson
Den motivierande faktorn att göra något för personlig vinning underskattar jag absolut inte. Jag anser till och med att varenda handling en människa gör är på grund av personlig vinning. Det kan vara ekonomisk, känslomässig eller något annat. Anledningen för många de flesta "uppfinnare" att uppfinna saker är inte att tjäna pengar utan för den glädje det ger att göra något meningsfullt.
Inlägg #23: Postat: 2001-12-19 20:51:00
Samuel Sirén svar på svar 22
Du tror att "varenda handling en människa gör är på grund av personlig vinning"? Ack, ack, ack. Då börjar jag nästan förstå varför du omfattar en så fullkomligt nattsvart, frihetsfientlig ideologi.
Inlägg #24: Postat: 2001-12-19 21:53:00
Anders Örbom
Självklart agerar vi alltid av egenintresse, högerns misstag är ofta att de tror att egenintresset bara är ekonomiskt. T.ex. är det löjligt att människor skulle utbilda sig bara för att få välavlönade jobb. Solidaritet kommer också ur egenintresse, vi ser att vi har gemensamma intressen med andra och vi kämpar tillsammans för dem.
Inlägg #25: Postat: 2001-12-19 22:13:00
Hugo
Egenintresset ska inte underskattas. En av de mest lyckade själviska saker jag gjort var när jag lämnade tillbaka en borttappad plånbok med pengarna kvar i. Jag köpte en ordentlig boost åt mitt ego: "fan vad bra jag är", kan jag tänka, "så jävla mycket bättre än alla tjyvskallar". Än idag, flera år senare. Mycket mycket bättre än de två-tre CD-skivor jag kunde ha fått för pengarna.
Inlägg #26: Postat: 2001-12-19 23:19:00
Linus Gustafsson
Jag säger inte att det är negativt att men gör allt på grund egen vinning. Ibland är det lite svårt att förstå att det handlar "egoism". Det kan leda till långa filosofiska diskussioner :- Även empati finns av ett egenintresse. Mår människor runt omkring mig bra mår jag bra.
Inlägg #27: Postat: 2001-12-19 23:22:00
Samuel Sirén svar på svar 24 och 25
Om tanken är att även s.k. oegennyttiga gärningar sker av "egenintresse", berövas ordet all meningsfull innebörd överhuvudtaget.
Inlägg #28: Postat: 2001-12-20 00:03:00
Anders Örbom
Snarare är den väl lite skrämmande för vissa eftersom konflikterna då blir tydligare, alla har ju inte samma egenintresse, det beror på vilken roll man har i det ekonomiska systemet, men det fina är att många fler har ett egenintresse av demokratiseringen av ekonomin än de få som har ett egenintresse av av att kapitalismen fortsätter som den gör idag.
Inlägg #29: Postat: 2001-12-20 17:18:00
hugo svar på 27
Vad är det för skillnad på att betala hundra spänn för att gå på bio eller ge hundringen till en fattig Kenyan om båda handlingarna ger mig tillfredsställelse? Den sistnämnda var dock ett dåligt köp eftersom det råkade visa sig att Kenyanen ljög. Det var naturligtvis olyckligt att jag fick reda på det. Historien är sann och inte bara en lek med ord eftersom den är en direkt parallell med många U-hjälpsprojekt.
Inlägg #30: Postat: 2001-12-20 19:04:00
Samuel Sirén svar på svar 29 del 1
Låt oss anta att du hade gett pengarna till en vän kenyansk eller inte som var i akut behov av pengarna, p.g.a. eget slarv. Det gav dig inte alls "tillfredsställelse", utan du var i själva verket skitförbannad på din vän, vars slarv gjort att du missade bion, men du ville ändå inte lämna din vän i sticket. Forts nedan.
Inlägg #31: Postat: 2001-12-20 19:06:00
Samuel Sirén svar på svar 29 del 2
... forts Då påstår jag att medan den egoistiske kanske hade struntat i sin vän och gått på bion ändå, är det den oegennyttige och empatiske som väljer att hjäpa sin vän. Att häda att bäge alternativen grundas på exakt lika mycket "egennytta" berövar ordet all meningsfull innebörd.
Inlägg #32: Postat: 2001-12-20 21:02:00
Hugo
Varför är det här så viktigt?
Nåväl, såhär tänker jag: Jag tycker sic! att alla människor alltid i varje ögonblick gör det de uppfattar bäst tjänar deras eget intresse. Även om det handlar om att flyga sitt plan rakt in i kommandobryggan på USS Indianapolis.
Inlägg #33: Postat: 2001-12-20 21:03:00
Forts
Oegennytta eller empati handlar väl delvis om inre bestraffningssystem som man lär sig i barndomen: vissa mår mer dåligt än andra av att bryta mot regler eller göra folk ledsna. Alternativt är man rädd och osäker och törs inte säga nej till in vän. Oavsett kommer jag alltid att välja det alternativ som i beslutsögonblicket ger mig mest eller kostar minst nytta. Var och en blir lycklig på sin fason, helt enkelt, och all nytta går inte att mäta med ekonomiska parametrar.
Inlägg #34: Postat: 2001-12-20 23:31:00
Samuel Sirén svar på 32-33
Hur skulle du då beskriva den som handlar "oegennyttigt" i den mening jag avser med uttrycket?
Inlägg #35: Postat: 2001-12-21 09:55:00
Hugo
Alternativ 1: Ge bort hundringen till min kompis. Kostar säg 5 nytta eftersom jag såg fram emot att se den där filmen just i kväll. Alternativ 2: Skita i min kompis och gå på bio. Kostar säg 10 nytta, i beslutsögonblicket, därför att jag känner på mig att jag kommer att sitta och oroa mig för kompisen hela kvällen, sabba biobesöket och dessutom skada kompisrelationen. En annan individ kan ha en helt annan ekvation.
Inlägg #36: Postat: 2001-12-21 11:35:00
Samuel Sirén svar på svar 35
Jaha, men hur skulle du beskriva den som handlar "oegennyttigt" i den mening jag avser med uttrycket? Exempelvis den som hjälper kompisen, i motsats till den som varken hjälper eller oroar sig för kompisen. Nåå?
Inlägg #37: Postat: 2001-12-21 20:18:00
Hugo
Det har jag ju gjort: killen som handlar enligt alternativ 1 handlar "oegennyttigt". Snälla och vänliga personer är snälla och vänliga för att de lärt sig att de vinner på det. Du lurar på en poäng och jag fattar inte vilken. Jag kanske kan hjälpa dig bättre om du skriver ut din definition av oegennytta i klartext.
Inlägg #38: Postat: 2001-12-21 22:20:00
Samuel Sirén svar på svar 37
Han handlar "oegennyttigt", men ändå för "egen vinning"? Jaha. Du, det finns många snälla och omtänksamma personer som inte alls funderar i termer av sin kommande "vinning". En hel del mest kvinnor, i alla olika åldrar i min egen släkt och bekantskapskrets. Tanken att en fyraåring som på sin födelsedag ber mig också köpa en present åt sin fattigare vän "för hon är så ledsen när hon aldrig får något" skulla göra detta av någon sorts strategiska skäl är absurd.
Inlägg #39: Postat: 2001-12-22 14:24:00
Hugo
Du har inte fattat poängen. Tror du att jag tänkte i ´"strategiska termer" när jag gav tillbaka den där plånboken med pengarna kvar i? Självklart inte - jag gjorde det för att det var det rätt sak att göra. Det var det enda jag TÄNKTE då. Våra medvetna tankar flyter bara på ytan av våra verkliga motiv och inlärda handlingsmönster.
Inlägg #40: Postat: 2001-12-22 14:57:00
Samuel Sirén svar på svar 39
Ja, förmodligen har jag inte fattat poängen. Vi får nog låta det vara med det.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...