Inlägg #1: Postat: 2001-12-19 17:21:00
|
Samuel Sirén |
Tack, tack! All kritik uppskattas, såväl bra som dålig, men det är ju förstås ändå roligast att få bra kritik.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-19 17:47:00
|
Linus Gustafsson |
Kapitalismen bygger först och främst på äganderätten. En äganderätt som är väldigt svår att motivera. Ingen har till exempel större rätt till en bit skog än vad jag har för att den personen var där före mig. Så kapitalismen betyder definitionsmässigt mindre frihet för de som inte äger till exempel mark.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-19 18:01:00
|
Samuel Sirén svar på svar 2 |
Nej, nu svamlar du. Jag äger ingen "mark", men jag är betydligt mera fri och oberoende än vad jag skulle vara om den politiska makten skulle förfoga över samtliga resurser. En sådan situation - med EN ENDA maktpyramid i samhället, med ALL MAKT! - vore en fullkomlig mardröm.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-19 18:12:00
|
Linus Gustafsson - svar till Samuel |
Vem har förespråkat en sådan struktur. Jag vill ha en blanding av styrandeformer. Statligt styrda företag, kommunala företag och mest av allt ett styrelsesätt som betyder att arbetarna bestämmer i sitt eget företag. Och helst äger det också. Alla dessa styrandeformer går att påverka demokratiskt. I direktdemokrati på arbetsplatsen, i kommunala och statliga val.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2001-12-19 18:13:00
|
Linus Gustafsson |
De kommunalt och statligt ägda och styrda företagen ska vara sådana som är viktiga för samhället.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2001-12-19 18:14:00
|
Samuel Sirén svar på svar 4 |
Har jag eller har jag inte i ditt Utopia frihet och möjlighet att starta ett eget företag, där de som äger företaget själva bestämmer över det?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2001-12-19 18:20:00
|
Linus Gustafsson |
Du får starta ett företag men jag vill att det styrs gemensamt av de som arbetar i företaget.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2001-12-19 18:24:00
|
Samuel Sirén |
Jaha, men det är ju en ganska väsentlig inskränkning av min frihet att disponera min egen egendom. Jag startar ett företag, men jag skall alltså inte kunna byta till mig tjänster av någon utan att samtidigt lämna ifrån mig inflytandet över det företag jag ägnat mitt liv åt att bygga upp. Under sådana förhållanden skulle jag inte finna det mödan värt att starta företag, och någon egentlig frihet att starta och driva företag skulle jag faktiskt inte ha.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2001-12-19 18:27:00
|
Linus Gustafsson |
Din egendom som andra producerat åt dig. Mervärdet borde gå till den producerande arbetskraften. Vad är det som är så hemskt med att ge ifrån sig makt och dela den med andra människor som antagligen också vill samma sak eftersom de arbetar i samma företag ?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2001-12-19 18:43:00
|
Samuel Sirén svar på svar 9 |
Nej, det är inte alls egendom "som andra producerat" åt mig. Det som produceras, är däremot företagets produktion, av vilket det mesta torde gå till de anställdas löner. Att sedan en ganska liten del av denna produktion delas ut till mig i form av aktieutdelning får folk försöka stå ut med.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2001-12-19 18:45:00
|
Samuel svar på svar 9, forts |
Varför jag inte skulle vilja lämna ifrån mig mitt livsverk? Tja, jag skulle helt enkelt aldrig starta något företag om jag visste att jag genast skulle bli plundrad på det. Varför skulle jag i så fall starta företag? För att glädja partiet? Under alla förhållanden är det en ganska väsentlig inskränkning av min frihet att jag inte har någon möjlighet att starta och driva en rörelse utan att genast bli plundrad på den.
|
|