Stackars unga män

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2001-12-19 14:25:00
Amanda Hellberg
Japp, det är synd om karlslokarna som inte vet att en man med intellektuell bredd är det skönaste jag vet. Kommer osökt att tänka på min gamla krönika, om man nu får tipsa lite blygt:
Länk: eyedrop.net
Inlägg #2: Postat: 2001-12-19 14:42:00
Fredrik Vargas Friberg
Denna artikel är "nästan" gjord för dig: Länk: sourze.se
Inlägg #3: Postat: 2001-12-19 15:13:00
Christian Hasselberg
Skillnaden i könens läslust finns där helt klart men den förstoras av att du som författare inte tilltalar män om dina alster här på Sourze är representativa Hur tror du könsstatistiken hade sett ut för Guillous böcker?
Inlägg #4: Postat: 2001-12-19 15:15:00
Christian Hasselberg
Och att använda skönlitteratur i annat studiesyfte än språkträning är nog inte lämpligt. Författare som tex Clancy, Forsythe och Hemmingway har en förmåga att gör gränsen mella fakta och fiktion suddig ...
Inlägg #5: Postat: 2001-12-19 16:20:00
Viola
Oj så bra! Böcker utvecklar tankar, tankar kan kläs i ord och ord kan bli handling. Vi kan bli klokare och bygga en bättre värld. Vi kan göra bra saker och skriva om dom. Då går cirkeln runt. Kanske läser fler män än man tror men enligt mansrollen är det inget ideal att skryta med. Könsrollerna hämmar och låser fast. På sikt tror jag dom bryts ner. Speciellt om vi läser böcker och startar processer i själen för att utvecklas. Kanske det är det som skrämmer mannen ibland. Om han vill ha kontroll.
Inlägg #6: Postat: 2001-12-19 18:11:00
florence
En viktig sak är att läsa överhuvudtaget.Jag håller med mycket av det du skriver,men man ska inte tycka att tex serietidningar och en del andra böcker inte är "fina "nog.....Först gäller det att få folk att läsa . Sedan att tipsa...hjälpa dem upptäcka mer sorts litteratur..Nu med tex Harry Potter tror jag att många som inte brukar läsa böcker gör det...och att intresset väcks för att sedan blomma ut ...härligt!!! Läs mer!!!
Inlägg #7: Postat: 2001-12-19 19:15:00
Emil Brännmark
Underbart. Det jag är mest tacksom mot mina föräldrar för är att de lärde mig läsa när jag var fyra. Efter det så var jag inte intresserad av lekar mer. ag tror på fullt allvar att jag läste i snitt fyra-fem timmar om dagen, upp till mellanstadiet någon gång.
Och se vad lyckad jag är.
Inlägg #8: Postat: 2001-12-19 21:00:00
Charly
Men du har så rätt. Jag vet inte varför inte jag läste så mycket böcker. Jag tror inte att de "reklamförs" tillräckligt antagligen. Unga pojkar och män har inte "tid" saker och ting ska hända ... och det NU! Själv lärde jag mig läsa genom serier, sen blev det böcker och diverse avancerade datorspel som inte heller ska underskattas . "Klart grabben ska ha en bok!"
Inlägg #9: Postat: 2001-12-20 00:41:00
Lena V
Jag ska printa ut denna artikel och med vindens hjälp sprida den runt landet! Det skrivna ordet är mumman på julbordet, grädden i prinsessans tårta och saltet i det torkade renköttet.
Inlägg #10: Postat: 2001-12-20 02:05:00
Juanita Zanetti. Vad glad jag blir....
Visst ska folk läsa mer, visst ska de läsa mer för sina barn och visst är folk som inte läser suspekta mot läsaren. Jag blir ledsen i mitt öga när jag ser att, eller inte ser, att du inte tar upp Eyvind Johnson, H. Martinsson, Per Lagerkvist och Jorge Borges... Varför Stefan? De tre svenskarna jag har nämt här ovan tillhör det finaste från svenskt kulturliv från 1900, om vi räknar bort Ledin, Uggla, Häggkvist, Orup. hehe.
Inlägg #11: Postat: 2001-12-20 02:48:00
Charly
De borde INTE läsa böcker, anser denna kvinna Länk: expressen.se alltså, hur FAN kan en människa vara funtad på ett sådant sätt ?
Inlägg #12: Postat: 2001-12-20 15:31:00
nihilisten
sedan finns det de människor som kan utveckla tankar som vida överskrider era utan att läsa böcker.
de flesta av er har inte begripit något om något-definitivt inte idioten whilde.
Inlägg #13: Postat: 2001-12-23 21:08:00
gustav almestad
jag har svårt att tänka mig att platon skulle kunna lära dagens skolungdom något vettigt, klassiker ger jag inte mycket för. men visst vore mer skönlitteratur i skolan att rekommendera för god språkbildning.
Inlägg #14: Postat: 2001-12-24 02:07:00
Ina
Jag funderar allvarligt på att fria till denne Stefan Whilde. Vad tycker ni?
Inlägg #15: Postat: 2001-12-25 22:18:00
tobias
klassiska författare och böcker i all ära, men jag själv och de flesta av mina jämåriga kamrater är främst intresserade av aktuella författare. Aktuella och intressanta och nyskapande böcker är det knappast gott om. De författare du räknar upp upplever jag som ganska förlegade och inte särskilt aktuella eller intressanta, möjligtvis ur ett historiskt perspektiv, men att bara läsa sådant, nej tack.
Inlägg #16: Postat: 2001-12-27 01:12:00
Xbit
vad syftar du på med din löjliga text? killar/män har ju annat intresse än böcker .. och dessa är ju inte allt när det gäller överlevnad i det här samhäll.. Viktigast att man är smart o klarar sig bra i ekonomi.. Du är ju författare och älskar böcker.. det e så klart! men livsnjutare? knappast!!!
Inlägg #17: Postat: 2001-12-27 15:49:00
G
Folk som kallar sig själva "livsnjutare" avskräcker nog fler från att läsa böcker än analfabeter.
Inlägg #18: Postat: 2001-12-27 20:13:00
Diana Falheim
Jag föredrar att läsa böcker som är så verklighetstrogna som möjligt t ex Unni Drougge och Louise B af Gennäs m fl.
Jag märker att jag få tänka till och ibland måste jag slå upp orden som jag inte förstår.
Vet ni någon bra hemsida med många latinska citat?..ska slå upp citaten ur "Hella Hells bekännelse"

För övrigt tycker jag att artiklen var bra.
Inlägg #19: Postat: 2001-12-28 07:50:00
Maria Zarga
Det är Whilde som är sänd till oss för att väcka liv i våra själar! Absolut ska man ta barnen i från dem som inte kan ta vara på dem! Det får bli kvinnans plikt att läsa högt för sin man, det kan vara bättre än sex eller leda till fantastisk sådan!
Inlägg #20: Postat: 2001-12-30 12:48:00
Brandlasse
Ditt förakt för teknologi är skrattretande när det är just den som gör det möjligt för dig att sprida dina texter. Att du inte begriper att teknologi för vissa kan vara den renaste poesin, visar bara att du är trångsynt utav helvete. Själv tycker jag en ekvation kan vara lika vacker som en dikt, synd att du inte har breddat ditt intellekt tillräckligt för att uppskatta båda sakerna.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...