Ideal - en illusion

Inlägg #1: Postat: 2001-12-18 14:36:00
nihilisten
Att vara "styrd" är inte i motsatsförhållande till att inneha en hjärna att tänka med.
Det gäller att bli medveten.
Man kan kontrollera sitt liv och samtidigt inse att man är en driftvarelse.
Här gäller det att vidga sin tankes omkrets och förstå "drift" på ett djupare plantillåt mig.
Att börja blanda in robotar i detta sammanhang visar på grov förenkling.....tycker jag.
Här skulle man kanske fördjupa sig i resonemanget kring fri vilja-men det är ju redan gjort.
Inlägg #2: Postat: 2001-12-18 16:23:00
Flemens
Jag citerar: "Saker är som dom är av en orsak och slumpen och fri vilja existerar inte"
För att bli medveten måste man ha en fri vilja så att man kan välja att bli medveten, och då är inte saker som dom är, då går det att ändra på sakernas tillstånd. Och man har med fri vilja möjlighet att välja vilket resultatet ska bli på en orsak.
Inlägg #3: Postat: 2001-12-18 16:34:00
Flemens
Fast jag misstänker att du och jag är på olika våningar i medvetande-trappan, så vi kanske inte menar samma sak med fri vilja.
Inlägg #4: Postat: 2001-12-18 17:07:00
nihilisten
Helt korrekt.
Skulle kanske utveckla det hela.
Att bli medveten är för mig inget val.
Tror du att någon väljer att inte vara medveten?
Kul att du visar intresse.
Inlägg #5: Postat: 2001-12-18 21:06:00
Flemens
Skriv gärna nåt som utvecklar din syn på viljan. Jag har läst din text ett par gånger till och förstår att jag inte förstår, men hey, jag får ta och suga på karamellen och återkomma.
Inlägg #6: Postat: 2001-12-19 05:12:00
J. Långben
"Tror du att någon väljer att inte vara medveten?"... Har någon någonsin valt att glömma någonting?
Inlägg #7: Postat: 2001-12-19 12:51:00
nihilisten
Disneyfånen: Skulle väl vara du då.
Förståndet.
Inlägg #8: Postat: 2001-12-20 14:47:00
nihilisten
Flemens:Artikeln bygger på ett kausalt betraktelsesätt.
Det framgick i satsen som föregaår den sats du ifrågasätter.
Om man förstår orsakerna till reklamen-profit då kan man lättare hantera utbudet och blir inte påverkad i en negativ riktning.
Laddar...