| Inlägg #1: Postat: 2001-12-18 09:58:00 | |
|
Mc G |
Fortsätt du vara positiv, så fortsätter vi kämpa för alla de människor som runt om i världen, och även i Sverig har det dåligt. Och självklart är vi alla människor, men vissa av oss lever på andra, och så kan vi inte ha det.
Och denna siffra som du refererar tll är tagen från en bok som sågats av många för att den inte har hållbara källor. Att sedan många har dött i ideologins namn är sant, men detta innebär inte att det inte går att skapa ett rättvost samhälle för det. |
| Inlägg #2: Postat: 2001-12-18 09:59:00 | |
|
Mc G |
Dessutom skulle jag vilja påstå att än fler har dött - även om lidande inte skall jämföras - under dagens kapitalistiska system. En FN raport nyligen sa att 850 miljoner svälter runt om i världen. 40 000 barn dör varje dag som resultat av orsaker som egentligen går att bota, och detta bara för att profit går före människovärde!
|
| Inlägg #3: Postat: 2001-12-18 13:15:00 | |
|
Viola |
Svält kommer inte ur kapitalism. Totalt sett har människan aldrig haft det så bra som nu. Aldrig har så många i världen brytt sig så mycket om lidande som nu. Någon måste skapa pengar för att det ska finnas något att dela. Gamla pengar räcker inte. Profithunger skapar arbete men också orättvisor. Dubbelheten finns alltid. Kommunism som idé försvarar det svaga men det förmår inte skapa värden. Du måste leva med båda sanningarna. Kraften i mellanrummet bygger världen.
|
| Inlägg #4: Postat: 2001-12-18 16:01:00 | |
|
Mc G |
Vad? Och det är en löngn att människan aldrig haft det så bra som idag. Självklart har vi fler prylar, men detta är inte ett bra mått på standard.
Och vad menar du med att kommunismen som idé inte kan skapa värden? Det är väl, som du i ditt inlägg påpekar inte systemet som skapar, utan människorna i det. Och förövrigt tror jag detta är ren och skär bulshit. Ta kuba som exempel, där är kulturen på väldigt hög nivå. Och kultur, det om något är att uttrycka värden, och idéer. |
| Inlägg #5: Postat: 2001-12-19 14:55:00 | |
|
Viola |
Sorry -med värden menar jag pengar som kan ge nya jobb, sjukvård, skolor, vägar, bostäder etc. Prylar vill vi alla ha, de kommer med välfärden -om man lyckas skapa den -det var inte svaret på nyttan med kapitalism. Utan kapitalbildning -ingen utveckling och tillväxt enl ovan. Romantisera inte människan, det förnedrar faktiskt. Utöver -varenda människa vet väl att om kapitalismen drivs till sin yttersta gräns så tar den död på sig själv. Låt oss balansera väl. Inte lätt men alternativ finns inte?
|
| Inlägg #6: Postat: 2001-12-19 15:37:00 | |
|
Alexander Rasmusson |
Jag tror nog att det de fattiga människorna i tredje världen mest önskar sig, det är att få el och rinnande vatten, vacciner, mediciner, utbildning, bilar, isolerade/luftkonditionerade hus, tidningar, TV, datorer; prylar, helt enkelt. Jag tror knappast att fattiga människors dröm är att förenas i nåt kramkommunistiskt myspyskollektiv - fattiga människor vill få det bättre. Det är först när föräldrarna fått rösträtt, villa och Volvo som den yngre generationen börjar prata om "materialism".
|
| Inlägg #7: Postat: 2001-12-19 17:25:00 | |
|
Mc G |
Det kommer komma en dag då tredje världens länder reser sig. Kanske börjar det redan nu med Argentina och den statsskulden som de inom kort inte kommer kunna betala tillbaka. Och den dagen kommer det skapas ett bättre samhälle där alla får plats! Och då får alla borgare akta sig, för då kommer ni inte kunna leva på andras bekostnad, utan tvingas leva som alla andra knegare!
Leve revolutionen! |
| Inlägg #8: Postat: 2001-12-20 15:37:00 | |
|
Viola |
Bra kommentar Alexander. Den säger det mesta. Min kommentar: frihet är en förutsättning för att ta vara på alla människors förmåga. Vänsterns idéer har värden men bakvänt nog har ideologin inte förtroende för människan. Alla ska tvingas in i en modell. Någon tror sig ha modellen och där skapas förtrycket. Frihet är det kaos ur vilket allting skapas. Även förmågan att välja mellan ont och gott. Också bakvänt, friheten lär oss det onda i oss själva. Den insikten lär oss se en broder i vår nästa.
|
| Inlägg #9: Postat: 2001-12-20 17:34:00 | |
|
Alexander Rasmusson |
Mc G: Tja, totalitära och kollektivistiska rörelser nazismen, kommunismen, fascismen har ju alltid skördat större framgångar ju mer missnöje och instabilitet som finns i ett samhälle, så tyvärr är risken stor att det blir så i dagens Argentina.
Och förresten, vad menar du med "leva på andras bekostnad"? Den moderna ekonomin är inget nollsummespel. En löneförhöjning för mig betyder inte att någon annans lön sänks. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.